Overslaan en naar de inhoud gaan

Gillette verliest zaak wegwerpscheermesjes

Producenten van goedkope wegwerpscheermesjes mogen adverteren met de melding dat hun mesjes geschikt zijn voor de houders van andere…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat heeft het Europese Hof van Justitie gisteren bepaald in een geschil tussen Gillette en een Finse producent die in eigen land het All Parason Flexor scheermesje verkoopt. Op de verpakkingen van de Flexor staat dat deze ook geschikt zijn als alternatief voor de Gillette-mesjes.
Volgens Gillette is dit een inbreuk op het merkenrecht, maar de Europese rechter vindt dat daar geen sprake van is. Dit zou alleen het geval zijn wanneer naam en logo van Gillette zo nadrukkelijk worden vermeld dat de consument denkt dat het mesje van Gillette afkomstig is. Ook mag een andere producent geen exacte replica van Gillette op de markt brengen of het concurrerende merk publiekelijk afbreken.

related partner content for mobile comes here

De uitspraak van het Hof vormt een bevestiging van de bepalingen in de Europese merkenrichtlijn zegt advocaat Alexander Odle van Baker & McKenzie. Odle is gespecialiseerd in de bescherming van intellectuele eigendomsrechten (Het Financieele Dagblad).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in