Geïntegreerde communicatie stelt nog weinig voor


Voor de ontdekking van geïntegreerde communicatie moeten we terug naar de jaren zeventig. Destijds verschenen de eerste artikelen waarin ervoor werd gepleit om de verschillende vormen van communicatie beter op elkaar af te stemmen. Sindsdien is geïntegreerde communicatie algemeen geaccepteerd. Door bij advertenties, commercials en andere vormen van communicatie zoveel mogelijk een eensluidende boodschap te verkondigen, zou de helderheid toenemen en dus ook het effect. Maar tot nu toe wordt geïntegreerde communicatie vooral inside-out benaderd. Adverteerder en/of reclamebureau kijken of de verschillende reclame-uitingen op essentiële punten met elkaar overeenstemmen. Een oppervlakkige benadering, die weinig met klantdenken te maken heeft. Veel beter is om de communicatie vanuit de klant te benaderen. Dat kan verrassende resultaten opleveren. Zo voerde chocoladefabrikant Cadbury een actie met gratis sportartikelen bij chocoladewikkels. De advertenties, commercials, verpakkingen en sp-acties waren perfect op elkaar afgestemd. Het bleek echter dat veel klanten zich ongemakkelijk voelden bij de combinatie van de dikmakende chocolade en sport. Blijkbaar was Cadbury vergeten dat voor de consument ook de integratie tussen product en communicatie meetelt.
Bron: Journal of Advertising Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid