Overslaan en naar de inhoud gaan

Geïntegreerde communicatie stelt nog weinig voor

Geïntegreerde communicatie blijkt meestal steken in mooie woorden en stelt in praktijk doorgaans weinig voor. Het wordt hoog tijd dat we…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor de ontdekking van geïntegreerde communicatie moeten we terug naar de jaren zeventig. Destijds verschenen de eerste artikelen waarin ervoor werd gepleit om de verschillende vormen van communicatie beter op elkaar af te stemmen. Sindsdien is geïntegreerde communicatie algemeen geaccepteerd. Door bij advertenties, commercials en andere vormen van communicatie zoveel mogelijk een eensluidende boodschap te verkondigen, zou de helderheid toenemen en dus ook het effect. Maar tot nu toe wordt geïntegreerde communicatie vooral inside-out benaderd. Adverteerder en/of reclamebureau kijken of de verschillende reclame-uitingen op essentiële punten met elkaar overeenstemmen. Een oppervlakkige benadering, die weinig met klantdenken te maken heeft. Veel beter is om de communicatie vanuit de klant te benaderen. Dat kan verrassende resultaten opleveren. Zo voerde chocoladefabrikant Cadbury een actie met gratis sportartikelen bij chocoladewikkels. De advertenties, commercials, verpakkingen en sp-acties waren perfect op elkaar afgestemd. Het bleek echter dat veel klanten zich ongemakkelijk voelden bij de combinatie van de dikmakende chocolade en sport. Blijkbaar was Cadbury vergeten dat voor de consument ook de integratie tussen product en communicatie meetelt.

related partner content for mobile comes here

Bron: Journal of Advertising Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in