Overslaan en naar de inhoud gaan

Experimenteren met mobiele diensten

Is de mobiele telefoongebruiker bereid om zijn mobiel op meerdere manier te gebruiken? Of blijft het bij sms’en en foto’s nemen?…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek staat in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing.

related partner content for mobile comes here

Vragen aan mobiele telefoongebruikers zelf wat ze gaan gebruiken is een valkuil; de voorspellende waarde is nihil. Immers, de gemiddelde gebruiker is geen expert op telecomgebied en niet op de hoogte van de mogelijkheden. Dus kun je beter naar het verleden kijken. Is er nog hoop voor de marketeers van telecommers? Ja, want vorig jaar heeft eenderde van de mobiele telefoongebruikers iets nieuws uitgeprobeerd op hun mobiele telefoon.

De oudere gebruikers (55+ jaar) zijn nog deels de fotocamera en sms aan het ontdekken. Jongere gebruikers (tussen 18 en 24 jaar) keken meer naar functionaliteiten als Bluetooth en een mp3-speler. De groep ertussen (25-54 jaar) is meer bezig geweest met internettoegang, e-mail, games en mms.

Uitproberen is een eerste stap, maar wie gebruikt het op dit moment nog regelmatig? De keerzijde van het verhaal is dat een behoorlijk deel van de gebruikers die iets heeft uitgeprobeerd, weer afhaakt. De kans dat één van de toepassingen daarom een enorme vlucht gaat nemen wordt kleiner, zeker degene waar mobiele operators geld mee kunnen verdienen.

Het experimenteren met nieuwe functies komt voor de meeste gebruikers voort uit de aanschaf van een nieuwe telefoon en niet vanuit een impuls van de operator. Logisch, want de mobiele telefoon is het middel dat mede door de operator beschikbaar wordt gesteld, maar het is pijnlijk dat klanten geen motivaties waarnemen vanuit de operator.

Heeft u afgelopen jaar nieuwe functies op uw mobiele telefoon uitgeprobeerd? Heeft u de afgelopen jaren nieuwe functies op uw mobiel uitgeprobeerd?

Totaal Man Vrouw Ja 33% 33%33% Nee 67% 67%67%

Welke functies heeft u uitgeprobeerd?

Totaal Man Vrouw Camera 58% 46% 69% Bluetooth 36% 32%40% Sms’en 32% 29%36% Games 32% 28% 36% Agenda 32% 27% 36% Internettoegang 31% 34% 29% MMSen 29% 31%27% Infrarood 24% 13%35% Mp3-speler 24% 32% 15% E-mail 22% 24%20% Radio 19% 14% 24% Anders 4% 9% 0%

Gebruikt u één of meerdere van deze functies nog steeds regelmatig?

Totaal Man Vrouw Sms’en 76% 69%82% Camera 51% 43%59% Agenda 34% 28% 40% Bluetooth 30% 33% 28% Mms’en 18% 11% 24% Mp3-speler 15% 21%10% Internettoegang 13% 11%16% Radio 12% 7%17% E-mail 11% 5%17% Infrarood 7% 6%8% Anders 7% 7%7%

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in