Overslaan en naar de inhoud gaan

Een thought leadership strategie inzetten: zo pak je het aan

Wat levert een thought leadership strategie nu echt op? En waarom investeren organisaties hier zo'n groot deel van hun budget in?
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Een thought leadership strategie inzetten: zo pak je het aan
Een thought leadership strategie inzetten: zo pak je het aan

Steeds vaker schuiven merken hun traditionele marketingstrategie aan de kant voor een thought leadership strategie. Maar wat levert dat nu echt op? En waarom investeren organisaties hier zo'n groot deel van hun budget in? DPG Grow zet vier praktische stappen om te beginnen met thought leadership voor je op een rij.

Groeien met jouw merk

Thought leadership helpt jouw merk te groeien. Die belangrijke doelstelling behaal je door verschillende subdoelen na te streven:

  • Opvallen door aandacht te trekken. Dankzij thought leadership val je op binnen de markt waarin je actief bent. Je trekt de aandacht met vernieuwende of onconventionele ideeën, bijvoorbeeld dankzij media-aandacht.
  • In gesprek gaan met jouw doelgroep. Je gebruikt die media-aandacht en andere uitingen om het gesprek met jouw doelgroep aan te gaan. Door in gesprek te blijven voorkom je dat de communicatie stokt en je vergeten raakt.
  • Laagdrempelig worden en blijven. Spreek over onderwerpen die de doelgroep raken, en die een logische reden creëren om jouw merk te overwegen. Zo maak je het makkelijk om jouw merk mee te nemen in de aankoopoverweging. 
  • Associaties aanpassen waar nodig. Leer de doelgroep nieuwe associaties aan of verander bestaande conventies. Pas ze aan in jouw voordeel, zodat je makkelijker opvalt en laagdrempeliger wordt voor een groeiende doelgroep. 
  • Onderscheidend zijn. Ga links waar anderen rechts gaan en probeer je te onderscheiden. Maak je hard voor wat je als merk echt belangrijk vindt en ga daarin een stap verder dan wat andere merken kunnen of durven. 
  • Verfrissend, maar consistent blijven. Kom regelmatig met een verfrissende boodschap of vernieuwende producten. Blijf aan de andere kant consistent, bijvoorbeeld door trouw te blijven aan de missie die je uitspreekt en nastreeft. 
  • De competitie blijvend verslaan. Houd concurrerende merken in de gaten en voorkom dat ze jouw niveau bereiken. Blijf steeds vooruit lopen met vernieuwende ideeën en extra inzet om opnieuw de aandacht te trekken. 

Hoe pak je dat aan? Een stappenplan

Je wilt als merk aan de slag met thought leadership: hoe pak je dat aan? Door de volgende 4 stappen te doorlopen, creëer je een sterk proces, waarmee je stapsgewijs werkt aan jouw rol en reputatie als thought leader.

  1. Analyseer maatschappelijke raakvlakken met jouw missie Neem jouw missie als merk als uitgangspunt. Zoek naar maatschappelijke raakvlakken of vraagstukken die leven bij stakeholders die daaraan raken. Sla de brug tussen jouw missie en dat wat er speelt bij de doelgroep of breder in de maatschappij. 
  2. Positioneer jouw merk als innovatief en origineel Claim de maatschappelijke uitdaging door daar een innovatief of origineel idee voor te ontwikkelen. Positioneer jouw merk als de thought leader met een visie om vooruit te komen, waarbij de doelgroep zich kan aansluiten. 
  3. Communiceer over de issues die jou bezighouden Communiceer blijvend en via de verschillende kanalen over de issues waar jij je als merk hard voor maakt. Check de communicatie steeds met de missie die je hebt, om te garanderen dat dit aansluit bij de maatschappelijke vraagstukken waar jij je hard voor maakt.
  4. Evalueer en rapporteer om doorlopend te verbeteren Evalueer de inzet als thought leader en rapporteer om een vinger aan de pols te houden. Bouw de successen verder uit en leer van mislukkingen. Richt je de volgende keer (nog) beter op bestaande kwesties of pak een ander maatschappelijk vraagstuk op.

Meer weten over thought leadership en hoe andere bedrijven deze strategie succesvol inzetten? Lees hier verder.

Meer van dit soort inspiratie? Kijk snel op www.dpggrow.nl en volg DPG Grow op LinkedIn!

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in