Overslaan en naar de inhoud gaan

De Persgroep wil in 2016 op twee fronten dominant zijn

[INTERVIEW] Directeur Advertising Christel van den Hazel en directeur Marketing Erik Roddenhof: ‘Wij zijn veruit marktleider, dus dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waar het bij andere mediabedrijven constant onrustig was (en is) dit jaar, leek de Persgroep betrekkelijk vlot door het integratieproces met de voormalige Wegener-titels en medewerkers te wandelen. Het nieuwe concern is een bundeling van 11 nationale en regionale nieuwsmerken, 139 lokale weekkranten, 8 puur digitale merken en radio (QMusic), met bijna drieduizend medewerkers. Maar de operatie was geen kwestie van even vlot er door heen wandelen. Erik Roddenhof merkt dan ook op dat het misschien voor de buitenwereld heel ‘smooth’ leek, de medewerkers hebben dat anders ervaren. ‘Het is een ratrace geweest. Het duurde heel lang voordat de mededingingsautoriteit ACM groen licht gaf, pas in maart dit jaar. Vervolgens ben je aan het reorganiseren, want er moesten mensen weg, en systemen aan het integreren. Daar zijn we nu nog steeds mee bezig. Al eind mei kwamen we met de vernieuwde kranten, maar reken maar dat we wel tegen elkaar gezegd: moeten we dat wel doen? Voor de eigenaar was de overname rond toen hij de handtekening zette, maar wij zitten er nog middenin. Het gaat ook nog wel een jaar tot anderhalf jaar duren voordat alles echt staat.’

Christel van den Hazel ervaart het ook zo. Want de business is uitdagend. Maar in tegenstelling tot ‘dat andere’ mediabedrijf heeft de Persgroep de organisatie wel perspectief geboden. ‘We hebben de oud-Wegener-mensen op tijd kenbaar gemaakt dat we gaan vooral ook investeren om de organisatie te versterken en het vertrouwen te geven. Mensen zijn inmiddels trots op wat er is neergezet. Ik merk dat er een positieve vibe is. Maar synergie realiseren, betekent ook een andere werkwijze of propositie en dat geeft weerstand. In de huidige salesmarkt moet je scherper, alerter en sneller zijn. Daar ga je ook harder op sturen. Daarbij moeten de tooling, CRM-systemen, targetsetting, productportfolio en commissieregelingen worden aangepast. Verandering moet je dus heel goed uitleggen.’
Tijdens een grote meeting in De Jaarbeurs Utrecht met alle salesmedewerkers, schetste Van den Hazel de nieuwe werkwijze en doelstellingen. ‘Toen ik dat had verteld, stak een man stak zijn vinger op: “Mevrouw, mag ik u bedanken. Wij hebben in al die jaren nog niet eerder zo’n positief verhaal gehoord over de regionale en lokale kranten”.’

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in