De Persgroep wil in 2016 op twee fronten dominant zijn
Waar het bij andere mediabedrijven constant onrustig was (en is) dit jaar, leek de Persgroep betrekkelijk vlot door het integratieproces met de voormalige Wegener-titels en medewerkers te wandelen. Het nieuwe concern is een bundeling van 11 nationale en regionale nieuwsmerken, 139 lokale weekkranten, 8 puur digitale merken en radio (QMusic), met bijna drieduizend medewerkers. Maar de operatie was geen kwestie van even vlot er door heen wandelen. Erik Roddenhof merkt dan ook op dat het misschien voor de buitenwereld heel ‘smooth’ leek, de medewerkers hebben dat anders ervaren. ‘Het is een ratrace geweest. Het duurde heel lang voordat de mededingingsautoriteit ACM groen licht gaf, pas in maart dit jaar. Vervolgens ben je aan het reorganiseren, want er moesten mensen weg, en systemen aan het integreren. Daar zijn we nu nog steeds mee bezig. Al eind mei kwamen we met de vernieuwde kranten, maar reken maar dat we wel tegen elkaar gezegd: moeten we dat wel doen? Voor de eigenaar was de overname rond toen hij de handtekening zette, maar wij zitten er nog middenin. Het gaat ook nog wel een jaar tot anderhalf jaar duren voordat alles echt staat.’
Christel van den Hazel ervaart het ook zo. Want de business is uitdagend. Maar in tegenstelling tot ‘dat andere’ mediabedrijf heeft de Persgroep de organisatie wel perspectief geboden. ‘We hebben de oud-Wegener-mensen op tijd kenbaar gemaakt dat we gaan vooral ook investeren om de organisatie te versterken en het vertrouwen te geven. Mensen zijn inmiddels trots op wat er is neergezet. Ik merk dat er een positieve vibe is. Maar synergie realiseren, betekent ook een andere werkwijze of propositie en dat geeft weerstand. In de huidige salesmarkt moet je scherper, alerter en sneller zijn. Daar ga je ook harder op sturen. Daarbij moeten de tooling, CRM-systemen, targetsetting, productportfolio en commissieregelingen worden aangepast. Verandering moet je dus heel goed uitleggen.’
Tijdens een grote meeting in De Jaarbeurs Utrecht met alle salesmedewerkers, schetste Van den Hazel de nieuwe werkwijze en doelstellingen. ‘Toen ik dat had verteld, stak een man stak zijn vinger op: “Mevrouw, mag ik u bedanken. Wij hebben in al die jaren nog niet eerder zo’n positief verhaal gehoord over de regionale en lokale kranten”.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid