Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond wil af van gezonde vinkjeslogo's

Want er zijn teveel misvattingen over de betekenis ervan.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De groene en blauwe vinkjeslogo’s op veel etiketten lijken misschien een handig hulpmiddel voor het kopen van gezonde voeding. Maar in de praktijk hebben consumenten er helemaal niets aan, aldus de consumentenbond, die er onderzoek naar deed.

related partner content for mobile comes here

De consumentenbond pleit dan ook voor afschaffing van deze duurzame logo’s op verpakkingen.

De bond ondervroeg een panel van 1057 mensen. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek op een rij:

De grootste verwarring van consumenten zit in het verschil tussen het groene en blauwe vinkje. 45 procent van het panel denkt dat het groene betekent dat een product gezond is, en dat het blauwe aangeeft dat een product duurzaam is.

Schijf van Vijf
Volgens 25.5 procent van de ondervraagden staat het groene logo op producten die het gezondst zijn van alle producten in dezelfde productgroep. Dat is dus niet waar. Groene vinkjes  kunnen alleen gegeven worden aan producten die in de Schijf van Vijf passen, de andere krijgen het blauwe vinkje.

 

En de grootste groep consumenten (27,1 procent) antwoordt op de vraag ‘waar staat het blauwe logo voor’ dat dit product milieubewust is en daarom bewust kan worden gekozen.  Het juiste antwoord echter is dat deze producten voldoen aan de voedingskundige eisen van de specifieke productgroep.

Helpt het Vinkje consumenten gezonder te laten eten?  Ja, zou je kunnen concluderen, want 40 procent stelt dat het Vinkje nuttige informatie geeft. Echter, slechts 18 procent weet het verschil tussen het groene en blauwe logo.

Volgens de consumentenbond heeft geen enkel onderzoek aangetoond dat het Vinkje een positieve invloed heeft op ons eetgedrag. Het enige onderzoek dat dit wel aangeeft, is gebaseerd op uitspraken van de levensmiddelenindustrie. Maar laat deze industrie net direct betrokken zijn bij het beheren en ontwikkelen van deze vinkjes. De consumentenbond ziet het logo daarom liever verdwijnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in