Commissariaat wil maatregelen voor pluriforme media
Dat staat in een rapport dat de instelling in opdracht van staatssecretaris Van der Ploeg (Media) heeft opgesteld, meldt het ANP. Het rapport is donderdag gepresenteerd.
De onderzoekers pleiten dringend voor het ontwikkelen van een actiever persbeleid door de overheid. Zo zou het Bedrijfsfonds voor de Pers de mogelijkheid moeten krijgen om binnen uitgeversconcerns afzonderlijke dagbladen te ondersteunen. Om verdere concentratie te voorkomen moet een wettelijk maximum marktaandeel worden vastgesteld. Ook moet er een platform komen met vertegenwoordigers uit de dagbladsector waarin stimuleringsmaatregelen worden besproken.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaHet commissariaat concludeert in het rapport dat vooral de dagbladmarkt
“overgeconcentreerd” is. ‘Bij de landelijke dagbladen zijn twee uitgevers dominant. PCM Uitgevers met vier dagbladen bereikt 54,8 procent van de markt en De Telegraaf met één dagblad 40,5 procent. Op de totale regionale markt heeft Wegener een aandeel van 52,5 procent.”
Volgens de opstellers van het rapport vertoont de televisiesector minder concentratie dan bij de dagbladen. Maar toch trekken ook hier te weinig handen aan de touwtjes, oordeelt het commissariaat. Drie aanbieders (publieke omroep, HMG, SBS) hebben een kijkersaandeel van ruim 84 procent. Daarom stelt het commissariaat voor om commerciÎle tv-aanbieders te binden aan een maximum marktaandeel van 30 procent. Ook is een onderzoek naar de onafhankelijkheid van de informatieverstrekking van tv-zenders gewenst.
In de voortdurende strijd om de radiofrequenties te herverdelen doet het commissariaat ook een duit in het zakje. “Wat de radio betreft wordt wegens de gewenste pluriformiteit gepleit voor een gedeeltelijk gewogen verdeling van etherfrequenties volgens een inhoudelijk format.” Dat houdt in dat een deel van de partijen mee moet doen aan een veiling, terwijl een ander deel wordt herverdeeld op basis van het soort programma dat ze willen aanbieden.
De drie grote kabelbedrijven in Nederland bieden volgens het commissariaat in vergelijking met andere Europese landen een behoorlijk aanbod voor een redelijke prijs. Maar dat monopolie zou toch kunnen worden doorbroken door een goed toegangsregime voor nieuwe aanbieders en een grotere rol voor de programmaraden in de diverse plaatsen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid