Amerika ontdekt Europese jongeren
Amerikaanse jongeren hebben nog altijd veel meer te besteden dan hun Europese tegenhangers: ruim 22 dollar per week versus 36,74 euro per maand. Maar terwijl de Amerikaanse markt nauwelijks lijkt te groeien, neemt de Europese tienermarkt, soms met tientallen procenten, toe. Geen wonder dat Amerikaanse marketeers met tienervriendelijke producten popelen om hun producten te marketen in Europa.
Belangrijk daarbij is dat Europese jongeren niet worden aangesproken alsof ze hetzelfde zouden zijn als Noord-Amerikaanse jongeren. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Amerikaanse en Europese jongeren weliswaar dezelfde media consumeren (tv en internet zijn favoriet), maar veel Europese jongeren noemen internet ‘te Amerikaans’ en kopen op internet liever lokale, dan Amerikaanse producten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisActies en weggevertjes daarentegen zijn in Europa even effectief als in Amerika. Wel mogen in Europa weggevertjes wat bescheidener zijn en moet altijd rekening worden gehouden met verschillende nationale attitudes, die beïnvloeden hoe marketingboodschappen in verschillende landen worden ontvangen.
Draadloze marketing is in West-Europa veel geavanceerder en Amerikaanse marketeers doen hier nieuwe ideeën op voor hun eigen markt. In Europa bezitten aanzienlijk meer jongeren (jongens én meisjes) een mobieltje dan in Amerika (vooral jongens). Ook gebruiken Europese jongeren hun mobieltjes meer voor spelletjes en tekstdiensten, en zijn ‘fun features’, zoals iconen en beltonen om de telefoon persoonlijker te maken, heel belangrijk voor hen.
<#FONT SIZE=1>Bron: marketing news, 22 oktober 2001<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid