
Sampling- en activatiebureau Harder Better Stronger (HBS) zegt een tool ontwikkeld te hebben die fysieke merkactivaties kan meten, om passanten vervolgens privacyvriendelijk te targetten met online vervolgreclames. Managing director Dennis Schouten geeft uitleg over die beloofde combinatie, want privacy en zo gericht mensen targetten lijkt moeilijk hand in hand te gaan.
Toch kan het, meent Schouten. HBS is dan ook laaiend enthousiast en prijst zijn tool genaamd GeoSpark aan als niets minder dan een ‘technologische doorbraak waarmee live merkactivaties en samplingprogramma’s eindelijk meetbaar, targetbaar én converteerbaar worden’.
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
SterNiet weten wie iemand is
Concreet gebruikt HBS tooling die in realtime de mobiele ID’s van smartphonegebruikers in een bepaalde straal rond een merkactivatie vangt. Stel dat een bedrijf kleine blikjes frisdrank weggeeft, dan kan die straal op 50 meter gezet worden. HBS zegt genoeg te hebben aan die locatiegebaseerde data en geen gebruik te maken van persoonsgegevens of individuele tracking. Schouten licht toe: ‘Voor GeoSpark werken we samen met een bij de IAB-europe aangesloten techpartij. Zij passen datafusietechnieken toe om geanonimiseerde doelgroepprofielen te genereren op basis van geografische informatie, mobiele applicatiegegevens en sociaal-economische inzichten. Daarmee zorgen we ervoor dat deze informatie niet meer herleidbaar is tot een specifiek persoon en kunnen we doelgroepen samenstellen voor gerichte advertenties zonder dat we weten wie iemand precies is. Daarmee werken we volledig GDPR-proof’.
Met behulp van de locatiegebaseerde data stuurt HBS vervolgens 24 tot 48 uur na de fysieke activatie specifieke marketinguitingen via sociale media. Niet naar hele groepen (vermoedelijke) frisdrankliefhebbers, maar specifiek naar socialmediagebruikers wiens mobiele ID is vastgelegd bij het uitdelen van de blikjes. Zo bereik je als merk alleen de passanten, legt Schouten uit. ‘Je kunt zo hypergerichte campagnes delen via bijvoorbeeld Instagram of TikTok, gepersonaliseerd per doelgroep’. In zo’n campagne kan ook een incentive zitten, zoals Tikkie Cashback (in Nederland) of High Co Nationale Coupon (in België). Zo kan in dit geval het frisdrankmerk passanten stimuleren om gratis nog een blikje te bestellen.
Doritos
HBS biedt zijn GeoSpark-tool in vier versies aan, oplopend van enkel eenvoudige telling tot een uitgebreide variant zoals in bovenstaand voorbeeld. Etens- en drankengigant PepsiCo gaat via een samplingactie van zijn chipsmerk Doritors als eerste gebruikmaken van GeoSpark. En dat is pas het begin, zegt HBS. Andere merken binnen het PepsiCo-portfolio volgen later.
Afmelden
Smartphonegebruikers die niet online zeer gericht benaderd willen worden na het aannemen van een sample op weg naar hun werk of tijdens het winkelen, kunnen zichzelf afmelden voor deze manier van targetting. Schouten: ‘Omdat we geen persoonsgegevens verwerken en geen tracking op individueel niveau toepassen, is expliciete toestemming van passanten in dit geval niet vereist. We werken onder de grondslag van gerechtvaardigd belang, volgens de AVG, en in lijn met de standaarden van het IAB Transparency and Consent Framework. Uiteraard is er voor gebruikers altijd de mogelijkheid om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen via de privacyinstellingen van hun toestel of apps’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee