Overslaan en naar de inhoud gaan

Wie wil dat zijn boodschap overkomt: gebruik je handen!

Onderzoek naar effect van oogcontact en gebaren bij het spreken in groepen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In één-op-ééngesprekken ondersteunen we onze woorden met gebaren en oogcontact. Maar hoe werkt dat als we in en voor groepen spreken, bijvoorbeeld bij het geven van presentaties en voorlichting of in de kroeg?

related partner content for mobile comes here

Onderzoekers van onder andere het Max Planck Instituut en de Radboud Universiteit verdiepten zich in die vraag en keken wat er gebeurt als drie personen tegelijkertijd met elkaar communiceren. Deelnemers aan het hoorden iemand iets vertellen, vergezeld met gebaren, terwijl zij of de anderen werden aangekeken.

Wat bleek? We begrijpen de ander minder snel als hij niet naar ons kijkt. Wie dus wil dat zijn boodschap overkomt, bij presentaties of in vergaderingen of voorlichtingsbijeenkomsten, die moet zorgen voor oogcontact met de luisteraars.

Natuurlijk kan het ook zijn dat dat niet altijd met iedereen mogelijk is. Daar is een vrij simpele remedie voor: zorg dat je verhaal altijd ondersteunt met gebaren. Uit hetzelfde onderzoek bleek namelijk dat het tragere begrip dat optreedt als iemand niet wordt aangekeken nagenoeg wordt opgeheven door ondersteunende gebaren.  

Er blijft dus maar een advies over: gebruik altijd je handen!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in