Wellness is in
De Duitse fitnessmarkt boomt. Tussen 1990 en 2000 is het aantal fitnesstempels met 60% tot zo’n 6.500 gestegen. In 2000 zorgden zo’n 4,6 miljoen leden voor € 2,7 miljard omzet. Kenners geloven dat het ledental in de komende 3 tot 5 jaar zal verdubbelen. Geen wonder dus, dat nieuwe aanbieders de markt betreden.
Een belangrijke trend daarbij zijn multifunctionele complexen, die zich met een kwalitatief hoogwaardige ‘wellness’-profilering positioneren in het premiumsegment. Pure ‘gymnastiektenten’ zijn uit; Jazzdance en QI-Gong cursussen, massage en voedingsadvies zijn hot.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaSlechts weinig grote spelers spelen een overheersende rol op de markt. Wel hebben verschillende (lokale) organisaties plannen voor nationale expansie, zoals Meridian Spa en Elixia. Ook het Nederlandse bedrijf Aspria Holdings (oprichting maart 2000), wil zijn in Londen, Brussel en Milaan beproefde concept van hoogwaardige Family en City-clubs Europawijd neerzetten. In Hamburg werd al een club geopend; voor heel Duitsland staan er zeven gepland.
De wellness-trend lijkt een wegbereider voor voelbaar zinnelijker communicatieconcepten. Dat blijkt uit onderzoek naar psychologische patronen die aan de huidige ‘genotzucht’ ten grondslag liggen en die de toekomstige marketing beïnvloeden. De komende jaren zou zich een nieuw soort hedonisme ontwikkelen. Mensen zouden, bezield door genotgerichte levenspatronen, naar grote culturele veranderingen verlangen. Omdat ze die onmogelijk achten, hopen ze op ‘de kleine zelfverandering’ door wellnessproducten en merken te consumeren.
<#FONT SIZE=1>Bron: werben & verkaufen <#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid