Overslaan en naar de inhoud gaan

WA

Reclamemensen hebben een belangrijke maatschappelijke rol te vervullen, geeft de naar Singapore vertrekkende Roland van der Vorst het vak…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat bijvoorbeeld te denken van Coca-Cola’s nieuwe ‘Alle calorieën tellen’-campagne: gaat dat de door obesitas bedreigde consument nu echt helpen?
Zoals emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan Coca-Cola’s Hessel de Jong terecht meegaf: het is mooi dat de mensen uitgelegd wordt hoeveel calorieën ze naar binnen krijgen per blikje cola en hoeveel ze moeten bewegen om daar weer vanaf te komen, maar het gaat er juist om dat de mensen minder calorieën innemen – niet Coca-Cola’s voornaamste zorg als bedrijf dat bestaat om winst te maken.

related partner content for mobile comes here

Het uitventen van ‘mvo’-beloftes is bedrieglijker dan de droomwereld die Peter Stuyvesant ons vroeger voorhield.
De positieve turnaround-campagne van Coca-Cola gaat mank aan dezelfde misvatting als het Koningslied, dat ons een collectief gedragen saamhorigheidsgevoel wilde opdringen. Terwijlhet saamhorigheidsgevoel in ons land nu juist zat in het collectieve accepteren van elkaars verschillende levenswijzen en de recalcitrantie tegen van bovenaf opgelegde regels, zoals in 1996 zo mooi beschreven in het Postbankliedje ’15 miljoen mensen’ van Frank Pels.

Misschien kan onze nieuwe nationale ceremoniemeester Willem-Alexander ons wel vooruit helpen door ons terug te leiden naar het zo node gemiste gevoel van tolerantie uit de tijd van ’15 miljoen mensen’. Dan komt de saamhorigheid vanzelf weer naar boven drijven. Vooral als Louis van Gaal u een handje helpt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in