Vijftigplus-vrouw is geen senior


Vrouwen van 50-plus zitten niet achter de geraniums, hebben een druk gezinsleven en werken nog volop (64 procent). Daarnaast maken ze regelmatig gebruik van nieuwe media zoals e-mail en internet (61 procent) en kunnen ze zelf hun weg prima vinden als ze informatie nodig hebben.
Zodra een vrouw echter de vijftig is gepasseerd, belandt ze in het seniorenhokje en wordt veelvuldig door bedrijven als ‘oudje’ benaderd. Ze heeft weinig bezwaar tegen een 50+ korting op vakantieparken, OV-jaarkaart of zorgverzekering, maar ze zit niet bepaald te wachten op een pot seniorencrème, de vijftigplusbus, seniorensport of 50+ beurs. En ze is al helemaal niet gediend van ‘de bijna bangmakende ongewenste reclame en post over hulpbehoevende middelen’, aldus MarketResponse. ‘Deze vrouwen voelen zich betutteld, behandeld als 'oude vrouw' en de toon staat ze niet aan.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVijftigplussers worden volgens MarketResponze ongevraagd benaderd door niet-aansprekende bedrijven met producten waarmee zij zich niet kunnen identificeren. Bijna de helft (45 procent) van de ondervraagde vrouwen voelt zich door bedrijven in het bejaardenhokje gestopt en meer dan de helft (66 procent) voelt zich daar absoluut niet thuis.
Een meerderheid van de vrouwen (63 procent) zit dus niet te wachten op de 50-plus post. Bedrijven slaan hiermee de plank volledig mis. ‘Marketeers zouden zichzelf eens achter de oren moeten krabben of ze eigenlijk wel weten wie ze aanschrijven, voordat ze hun marketingtrucjes uit de kast trekken, zegt Pauline Bron, research consultant bij MarketResponse. Sterker nog, de trucjes roepen irritatie op (47 procent). ‘Deze irritatie ontstaat vooral omdat het beeld van bedrijven van vrouwen van 50 totaal niet klopt’, aldus Bron.
Bedrijven zijn in hun benadering van deze doelgroep aan een verjongingskuur toe, ze lopen gemiddeld 20 jaar achter, constateert Bron. 'Bij deze vorm van segmenteren staat niet de behoefte maar de leeftijd centraal. Dat ze daarbij ook een grote groep irriteren nemen ze op de koop toe.'
Volgens Bron moeten bedrijven stoppen met het 'hokjesdenken'. ‘De uitdaging is om te kijken wie de doelgroep is en wat de doelgroep beweegt. Dit zorgt voor een stuk minder irritatie en maakt effectieve en efficiënte communicatie mogelijk. Voorkom die opdringerige push door de brievenbus. En als marketeers dan toch zo nodig willen segmenteren op leeftijd, schuif dan minimaal 20 jaar door voor het bereiken van de senior.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid