Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijftigplus-vrouw is geen senior

De vrouwelijke vijftiger vindt dat ze door bedrijven verkeerd wordt aangesproken. 67 procent van de vrouwen tussen de 50 en 69 jaar vindt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vrouwen van 50-plus zitten niet achter de geraniums, hebben een druk gezinsleven en werken nog volop (64 procent). Daarnaast maken ze regelmatig gebruik van nieuwe media zoals e-mail en internet (61 procent) en kunnen ze zelf hun weg prima vinden als ze informatie nodig hebben.

related partner content for mobile comes here

Zodra een vrouw echter de vijftig is gepasseerd, belandt ze in het seniorenhokje en wordt veelvuldig door bedrijven als ‘oudje’ benaderd. Ze heeft weinig bezwaar tegen een 50+ korting op vakantieparken, OV-jaarkaart of zorgverzekering, maar ze zit niet bepaald te wachten op een pot seniorencrème, de vijftigplusbus, seniorensport of 50+ beurs. En ze is al helemaal niet gediend van ‘de bijna bangmakende ongewenste reclame en post over hulpbehoevende middelen’, aldus MarketResponse. ‘Deze vrouwen voelen zich betutteld, behandeld als 'oude vrouw' en de toon staat ze niet aan.’

Vijftigplussers worden volgens MarketResponze ongevraagd benaderd door niet-aansprekende bedrijven met producten waarmee zij zich niet kunnen identificeren. Bijna de helft (45 procent) van de ondervraagde vrouwen voelt zich door bedrijven in het bejaardenhokje gestopt en meer dan de helft (66 procent) voelt zich daar absoluut niet thuis.

Een meerderheid van de vrouwen (63 procent) zit dus niet te wachten op de 50-plus post. Bedrijven slaan hiermee de plank volledig mis. ‘Marketeers zouden zichzelf eens achter de oren moeten krabben of ze eigenlijk wel weten wie ze aanschrijven, voordat ze hun marketingtrucjes uit de kast trekken, zegt Pauline Bron, research consultant bij MarketResponse. Sterker nog, de trucjes roepen irritatie op (47 procent). ‘Deze irritatie ontstaat vooral omdat het beeld van bedrijven van vrouwen van 50 totaal niet klopt’, aldus Bron.

Bedrijven zijn in hun benadering van deze doelgroep aan een verjongingskuur toe, ze lopen gemiddeld 20 jaar achter, constateert Bron. 'Bij deze vorm van segmenteren staat niet de behoefte maar de leeftijd centraal. Dat ze daarbij ook een grote groep irriteren nemen ze op de koop toe.'

Volgens Bron moeten bedrijven stoppen met het 'hokjesdenken'. ‘De uitdaging is om te kijken wie de doelgroep is en wat de doelgroep beweegt. Dit zorgt voor een stuk minder irritatie en maakt effectieve en efficiënte communicatie mogelijk. Voorkom die opdringerige push door de brievenbus. En als marketeers dan toch zo nodig willen segmenteren op leeftijd, schuif dan minimaal 20 jaar door voor het bereiken van de senior.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in