Overslaan en naar de inhoud gaan

Veranderend gedrag in VS

De rampzalige gebeurtenissen van 11/9 hebben een enorme impact gehad op het gedrag en de attitude van de Amerikaanse burgers. Dus ook op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zoals de moord op John F. Kennedy voor veel ouderen een gevoelige omslag markeerde, zo is ook de aanslag op het WTC voor de consumenten van nu een moment van een omkering van vele waarden. In Nederland zouden we daar het effect van de moord op Fortuyn aan kunnen toevoegen.

related partner content for mobile comes here

Want er speelt momenteel nogal wat in de VS, constateert de onderzoekster Rebecca McPheters. Een veel sterker gevoel van eenheid, of noem het patriottisme. Ook in het consumptiegedrag van de Amerikaanse consumenten is veel veranderd. Men blijft meer thuis, hecht meer aan het besteden van tijd aan familie en vrienden en houdt de hand op de knip; uit eten gaan, winkelen, men doet het stukken minder. Dit effect geldt (opmerkelijk) het sterkst in de groep mannen tot 35 jaar. In het mediagebruik is men ook veranderd: veel meer aandacht voor het (serieuze) nieuws, vooral ook weer onder jongeren.

Meest aangetast is de reisbranche, met name waar de aanslagen plaatsvonden, dus in Noordoost-Amerika. Gemiddeld zegt 34% van de ondervraagden minder te willen reizen, in Noordoost-Amerika is dat 49%. Ten aanzien van het werk is er niet veel veranderd: men werkt nog even hard en fanatiek. De ondervraagden meldden wel meer waardering te hebben voor het ‘eenheidsgevoel’ op het werk en voor de saamhorigheid van collega’s onderling.

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in