Overslaan en naar de inhoud gaan

“Vendex KBB misbruikt inkoopmacht

Vendex KBB maakt misbruik van zijn inkoopmacht, vinden verschillende brancheorganisaties Aanleiding voor deze beschuldiging is het plan om…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het concern wil dat zijn leveranciers met ingang van 1 augustus 5 procent van de inkoopprijs storten in een Vendex-groeifonds. Dat geld gaat het concern gebruiken voor reclame, aanbiedingen en prijsverlagingen.

related partner content for mobile comes here

De brancheorganisaties van fabrikanten van lederwaren- en kofferfabrikanten (NBLK) en van handelaren, im- en exporteurs en agenten van schoeisel (Vimagro) vinden dat geen goed idee. Vendex KBB wil de ‘inkoopprijskorting' van 5 procent niet alleen inhouden bij nieuwe contracten, maar ook bij leveringen na 1 augustus die al eerder contractueel zijn vastgelegd. Leveranciers die niet willen meewerken, wordt direct te verstaan gegeven dat hun positie als leverancier van het grootwinkelbedrijf gevaar loopt, aldus de brancheorganisaties.

Daarmee schendt Vendex KBB ‘een belangrijke spelregel in het zakendoen: contract is contract', aldus NBLK en Vimagro. ‘Indien Vendex KBB op andere voorwaarden zaken wil gaan doen met haar leveranciers, dan zal zij zich moeten beperken tot toekomstige orders en leveringen.'
De brancheorganisaties roepen naar aanleiding van de kwestie de Tweede Kamer op om het fenomeen 'misbruik van inkoopmacht' aan te pakken. Vendex KBB beschouwt brancheorganisaties overigens niet als gesprekspartner. ‘Wij praten met de individuele leveranciers. Als ze niet willen meewerken, gaan we met ze in discussie. Ze krijgen de ruimte om met voorstellen te komen', aldus een woordvoerder (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in