Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever marketingbaas Keith Weed zegt fake-influencers de wacht aan

Unilever wil banden met influencers die volgers kopen verbreken
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Unilever, ‘s werelds op één na grootste adverteerder, kondigt aan de banden met influencers die volgers kopen te zullen verbreken. Het voedingsmiddelenconcern gaat hiertoe over omdat het reclame transparanter wil maken.

related partner content for mobile comes here

Grote merken maken steeds vaker gebruik influencers, mensen die via Snapchat, Instagram of Facebook communiceren met hun achterban en daarbij ook geld verdienen door berichten over producten te plaatsen. Het tarief dat zij vragen is sterk afhankelijk van het aantal volgers, en sommige influencers zien hier aanleiding in om volgers te kopen. Deze praktijk dreigt het vertrouwen van de consument te ondermijnen en vormt volgens Unilever cmo Keith Weed daarmee een regelrechte bedreiging voor deze nieuwe tak van reclame.

Bots
Fake-volgers zijn vaak door een machine gegenereerde profielen die gestuurd worden door softwarematige ‘ bots’ die menselijk gedrag nabootsen door berichten 'leuk' te vinden of te reageren. Hierdoor wekken ze de indruk van populariteit of betrokkenheid. Het is moeilijk na te gaan hoe vaak dit gebeurt, maar Weed zei tegenover Reuters dat hij heeft gehoord dat 40% van de influencers al dan niet bewust nep-volgers heeft. 'Er zijn veel geweldige influencers, maar er zijn ook een paar rotte appels en het probleem is dat die het vertrouwen ondermijnen.’

Weed verklaart dat Unilever niet met influencers zal werken die volgers kopen. Hij geeft ook prioriteit aan social-mediaplatforms die zich inzetten voor het bestrijden van fraude en vergroten van transparantie. De uitspraken komt een paar maanden na Weed's oproep aan het adres van digitale platforms als Facebook en Google om stappen te nemen die het consumentenvertrouwen verbeteren door 'giftige' content te bestrijden.

Groei uitgaven
Unilever spendeerde vorig jaar 7,7 miljard euro aan marketing. Daarvan gingen enkele 'tientallen miljoenen’ naar  influencer-marketing, maar Weed voorspelt dat dit zal groeien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in