Traditioneel marktonderzoek is bedreigde sector


Reinier Heutink van Interview-NSS zegt: ‘We legden de 425 ondervraagden de stelling voor: ‘er is grote behoefte aan onorthodox, creatief, inventief en intuïtief onderzoek’. En 64 procent van de Nederlandse marketeers was het daarmee eens. Ik denk dat traditioneel marktonderzoek een bedreigde sector is. In contact blijven met markten zal steeds meer moeten gebeuren met onorthodoxe methoden.’
Uit het onderzoek blijkt dat van alle respondenten 49 procent overigens geen gebruik maakt van een marktonderzoekbureau. Van de groep die dat wel doet zegt 36 procent dat het bureau gegevens verzamelt en dat het daarbij blijft. 44 procent wil er ook nog interpretatie en advies bij.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSlechts een op de vijf marketeers heeft een bureau dat actief meedenkt, adviseert en dus een partnership heeft met de opdrachtgever.
Er is in het onderzoek ook gevraagd in hoeverre de rol van het marktonderzoekbureau de komende jaren gaat veranderen. 58 procent zegt ‘Nee’. 37 procent van de marketeers zegt dat de rol van het marktonderzoekbureau belangrijker wordt. Daarbij zijn het vooral de jongere marketeers (jonger dan 40 jaar), die denken dat marktonderzoekbureaus belang-rijker worden. Slechts 5 procent zegt dat marktonderzoek voor hen minder belangrijk zal worden.
Er is ook gevraagd of de rol van het mediabureau zal veranderen. Daar zijn de uitkomsten veel gepolari-seerder. 41 procent van de ondervraagde marketeers schakelt een mediabureau in. Eenderde denkt dat de rol van het mediabureau sterker zal worden in de komende vijf jaar. 30 procent denkt juist dat de rol van het mediabureau minder belangrijk zal worden. En 37 procent denkt dat alles hetzelfde blijft.
Uit het onderzoek blijkt overigens dat klantcontact een belangrijke inspiratiebron is voor marketeers. 75 procent denkt dan ook dat je dat klantcontact niet moet outsourcen.
Tenslotte is het antwoord op de vraag waar marketeers over vijf jaar van af hopen te zijn, interessant.
Bijna een kwart (24 procent) zegt: mijn baas. En daarmee staat de leidinggevende strak bovenaan.
Op twee staat het reclamebureau. 8 procent van de marketeers wil af van zijn reclamebureau. Eveneens 8 procent wil zijn mediabureau kwijt. 7 procent hoop verlost te zijn van zijn retailer en slechts 4 procent wil over vijf jaar af zijn van zijn marktonderzoekbureau.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid