Overslaan en naar de inhoud gaan

Traditioneel marktonderzoek is bedreigde sector

Uit het onderzoek van Interview-NSS naar marketing in 2010, dat plaatsvond naar aanleiding van het 40-jarig jubileum van het Tijdschrift…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reinier Heutink van Interview-NSS zegt: ‘We legden de 425 ondervraagden de stelling voor: ‘er is grote behoefte aan onorthodox, creatief, inventief en intuïtief onderzoek’. En 64 procent van de Nederlandse marketeers was het daarmee eens. Ik denk dat traditioneel marktonderzoek een bedreigde sector is. In contact blijven met markten zal steeds meer moeten gebeuren met onorthodoxe methoden.’

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek blijkt dat van alle respondenten 49 procent overigens geen gebruik maakt van een marktonderzoekbureau. Van de groep die dat wel doet zegt 36 procent dat het bureau gegevens verzamelt en dat het daarbij blijft. 44 procent wil er ook nog interpretatie en advies bij.

Slechts een op de vijf marketeers heeft een bureau dat actief meedenkt, adviseert en dus een partnership heeft met de opdrachtgever.

Er is in het onderzoek ook gevraagd in hoeverre de rol van het marktonderzoekbureau de komende jaren gaat veranderen. 58 procent zegt ‘Nee’. 37 procent van de marketeers zegt dat de rol van het marktonderzoekbureau belangrijker wordt. Daarbij zijn het vooral de jongere marketeers (jonger dan 40 jaar), die denken dat marktonderzoekbureaus belang-rijker worden. Slechts 5 procent zegt dat marktonderzoek voor hen minder belangrijk zal worden.

Er is ook gevraagd of de rol van het mediabureau zal veranderen. Daar zijn de uitkomsten veel gepolari-seerder. 41 procent van de ondervraagde marketeers schakelt een mediabureau in. Eenderde denkt dat de rol van het mediabureau sterker zal worden in de komende vijf jaar. 30 procent denkt juist dat de rol van het mediabureau minder belangrijk zal worden. En 37 procent denkt dat alles hetzelfde blijft.

Uit het onderzoek blijkt overigens dat klantcontact een belangrijke inspiratiebron is voor marketeers. 75 procent denkt dan ook dat je dat klantcontact niet moet outsourcen.

Tenslotte is het antwoord op de vraag waar marketeers over vijf jaar van af hopen te zijn, interessant.

Bijna een kwart (24 procent) zegt: mijn baas. En daarmee staat de leidinggevende strak bovenaan.

Op twee staat het reclamebureau. 8 procent van de marketeers wil af van zijn reclamebureau. Eveneens 8 procent wil zijn mediabureau kwijt. 7 procent hoop verlost te zijn van zijn retailer en slechts 4 procent wil over vijf jaar af zijn van zijn marktonderzoekbureau.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in