Overslaan en naar de inhoud gaan

Spelregels voor sponsoring patiëntenorganisaties

De stichting Code Geneesmiddelenreclame heeft spelregels opgesteld voor de sponsoring van patiëntenverenigingen door de farmaceutische…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de spelregels mag er bijvoorbeeld geen reclame voor geneesmiddelen worden gemaakt en mag de onafhankelijkheid van de vereniging niet in het geding komen. Bovendien moeten derden de vastgelegde afspraken tussen de vereniging en de sponsor kunnen opvragen. Daaruit moet ook duidelijk blijken of het geld via een omweg, bijvoorbeeld een andere organisatie, bij de patiëntenorganisatie is terechtgekomen, zo blijkt uit de afgelopen weekeinde bekend geworden code.

related partner content for mobile comes here

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) neemt de regels over in een Gedragscode Fondsenwerving. De regels gaan op 1 januari 2006 in.

Internationale organisaties als Health Action International, maar ook lokale partijen zoals het Fonds voor Patiënten-, Gehandicapten- en Ouderenorganisaties waarschuwen al tijden voor belangenverstrengeling.

De roep om een gedragscode werd groter toen afgelopen zomer uit een onderzoek van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik bleek dat de farmaceutische industrie enkele directeuren van patiëntenorganisaties privé geld gaven.

Uit het onderzoek bleek dat ruim 80 procent van de patiëntenorganisaties de afgelopen twee jaar benaderd is door of zelf contact gezocht heeft met een farmaceutisch bedrijf. Gemiddeld wordt 8 procent van hun begroting gefinancierd door sponsorinkomsten van de farmaceutische industrie; dit komt overeen met een bedrag van circa 55.000 euro op jaarbasis.

Met het geld van de sponsors worden voorlichtingsprojecten opgezet, informatiemateriaal ontwikkeld of de organisatie in het algemeen ondersteund. Ook plaatsen sommige patiëntenorganisaties op verzoek van farmaciefabrikanten artikelen over medicijnen in hun bladen.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat lang niet alle patiëntenorganisaties die gesponsord worden, hierover een beleid schriftelijk hebben vastgelegd. Ook is dat beleid niet altijd bekend bij de achterban. Inmiddels zijn de patiëntenorganisaties het volmondig eens met de aanbeveling dat zij maximale openheid dienen te geven over hun samenwerking met de farmaceutische industrie.
(bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in