Spelregels voor sponsoring patiëntenorganisaties


Volgens de spelregels mag er bijvoorbeeld geen reclame voor geneesmiddelen worden gemaakt en mag de onafhankelijkheid van de vereniging niet in het geding komen. Bovendien moeten derden de vastgelegde afspraken tussen de vereniging en de sponsor kunnen opvragen. Daaruit moet ook duidelijk blijken of het geld via een omweg, bijvoorbeeld een andere organisatie, bij de patiëntenorganisatie is terechtgekomen, zo blijkt uit de afgelopen weekeinde bekend geworden code.
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) neemt de regels over in een Gedragscode Fondsenwerving. De regels gaan op 1 januari 2006 in.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSInternationale organisaties als Health Action International, maar ook lokale partijen zoals het Fonds voor Patiënten-, Gehandicapten- en Ouderenorganisaties waarschuwen al tijden voor belangenverstrengeling.
De roep om een gedragscode werd groter toen afgelopen zomer uit een onderzoek van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik bleek dat de farmaceutische industrie enkele directeuren van patiëntenorganisaties privé geld gaven.
Uit het onderzoek bleek dat ruim 80 procent van de patiëntenorganisaties de afgelopen twee jaar benaderd is door of zelf contact gezocht heeft met een farmaceutisch bedrijf. Gemiddeld wordt 8 procent van hun begroting gefinancierd door sponsorinkomsten van de farmaceutische industrie; dit komt overeen met een bedrag van circa 55.000 euro op jaarbasis.
Met het geld van de sponsors worden voorlichtingsprojecten opgezet, informatiemateriaal ontwikkeld of de organisatie in het algemeen ondersteund. Ook plaatsen sommige patiëntenorganisaties op verzoek van farmaciefabrikanten artikelen over medicijnen in hun bladen.
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat lang niet alle patiëntenorganisaties die gesponsord worden, hierover een beleid schriftelijk hebben vastgelegd. Ook is dat beleid niet altijd bekend bij de achterban. Inmiddels zijn de patiëntenorganisaties het volmondig eens met de aanbeveling dat zij maximale openheid dienen te geven over hun samenwerking met de farmaceutische industrie.
(bron: ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid