Overslaan en naar de inhoud gaan

Sociale media staan steeds vaker los van marketing en communicatie

Meer in aparte teams ondergebracht.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De communicatie via sociale media in organisaties wordt steeds meer in aparte teams ondergebracht, los van corporate communicatie, PR en marketing.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt althans uit onderzoek van Bitkom, de Duitse branchevereniging voor nformatietechnologie, Telecommunicatie en Nieuwe Media. Ook in Nederland lijkt deze ontwikkeling gaande.

Groei

Volgens de Bitkom-research zijn in meer dan één derde van de bedrijven gespecialiseerde sociale-mediateams opgericht. Vorig jaar waren er in één op de vier bedrijven (24 procent) aparte teams voor de communicatie in sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Google+.

In 2013 vielen  de sociale-mediakanalen in bijna de helft van de gevallen (47 procent) onder de auspiciën van marketing, PR en corporate communicatie. Nu is dat nog maar 32 procent.

Professioneler

‘Sociale media worden vaak als een staffunctie van het management gezien’, aldus zegt Bitkom-ceo Bernhard Rohleder tegen het . In zijn visie is dit een teken dat de communicatie via sociale media professioneler wordt.

In een derde van de bedrijven zijn de sociale media ‘afdelingsoverstijgend’ georganiseerd, en in 17 procent van de gevallen zijn ze in het geheel niet georganiseerd.

Zelfde ontwikkeling NL

Volgens Roos van Vugt, senior Strateeg Social Embassy, staat de ontwikkeling bij de Duitse bedrijven niet op zichzelf. Ook in Nederland worden sociale media in aparte teams ondergebracht.

Van Vugt: ‘Je ziet dat social steeds meer &;normaal&; wordt en dat het gewoon onderdeel wordt van de middelenmix die bedrijven inzetten. Bij veel van onze corporate klanten zie je dat social media in een zogenaamde social-hub georganiseerd wordt. In deze hub zijn alle afdelingen vertegenwoordigd.’

Op de foto de social media hub van Cisco.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in