'Social media is topper in 2010'


Maar liefst 80 procent van de respondenten geeft aan dit jaar meer tijd en geld te besteden aan online activiteiten. Binnen online advertising is Social Media de absolute winnaar geworden. 85 procent van de ondervraagden denkt dat alle seinen op groen staan om marketing wise door te groeien in 2010. Op de tweede plaats staat Mobile Advertising met 80 procent.
De grootste verrassing die het onderzoek opleverde is het feit dat men aangeeft meer in Facebook (70 procent) te gaan investeren dan in Hyves (40 procent). Bij de niet-digitale media is marketing PR de grootste stijger. Van adverterend en reclamemakend Nederland gaat 67 procent meer tijd en geld aan besteden aan marketing PR in 2010. Telemarketing wordt daarentegen betiteld als Flop van 2010.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOver bovenstaande uitslagen ontspon onder leiding van Ronnie Overgoor een levendige discussie. De adverteerders werden hierin vertegenwoordigd door Pieter Waller (Senior Brandmanager Bacardi, de reclamebureaus door Willem van der Schoot (Managing Director LEMZ) en de mediabureaus door Linda Boks (bestuurder VEA en CEO Zenith Optimedia).
Pieter Waller geeft aan dat je Social Media alleen moet inzetten als het ook echt bij je merk past: 'Je moet Social Media vooral links laten liggen als het niet functioneel is voor je merk. Beter niks, dan dat je zonder erover nagedacht te hebben meedoet, omdat het nu eenmaal zo’n hype is.'
Willem van der Schoot gelooft dat er merken zulllen gaan verdwijnen: 'We hebben jaren in een over-geconsumeerd land geleefd. Alleen de merken met een goed verhaal zullen overleven.'
Linda Boks laat weten dat ZenithOptimedia jaarlijks een onderzoek verricht naar de mediabestedingen in het afgelopen jaar en een voorspelling afgeeft voor de komende jaren. De uitkomsten van het laatste onderzoek wijzen uit dat het aandeel TV in 2012 groeit naar 25 procent. Deze groei gaat ten koste van het aandeel Print. Tijdens de discussie over hoe het mogelijk is dat de bestedingen in massamedia dalen, terwijl de marketingcommunicatiebudgetten gelijk blijven, geeft Boks aan dat er een verschuiving gaande is vanuit massamedia naar touchpoints waarbij het accent ligt op Return On Involvement.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid