Overslaan en naar de inhoud gaan

'Social media is topper in 2010'

Vorige week organiseerde VEA Evolve voor de vijfde keer de jaarlijkse Top of Flop sessie. Aan het online onderzoek deden 293 mensen mee,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar liefst 80 procent van de respondenten geeft aan dit jaar meer tijd en geld te besteden aan online activiteiten. Binnen online advertising is Social Media de absolute winnaar geworden. 85 procent van de ondervraagden denkt dat alle seinen op groen staan om marketing wise door te groeien in 2010. Op de tweede plaats staat Mobile Advertising met 80 procent.

related partner content for mobile comes here

De grootste verrassing die het onderzoek opleverde is het feit dat men aangeeft meer in Facebook (70 procent) te gaan investeren dan in Hyves (40 procent). Bij de niet-digitale media is marketing PR de grootste stijger. Van adverterend en reclamemakend Nederland gaat 67 procent meer tijd en geld aan besteden aan marketing PR in 2010. Telemarketing wordt daarentegen betiteld als Flop van 2010.

Over bovenstaande uitslagen ontspon onder leiding van Ronnie Overgoor een levendige discussie. De adverteerders werden hierin vertegenwoordigd door Pieter Waller (Senior Brandmanager Bacardi, de reclamebureaus door Willem van der Schoot (Managing Director LEMZ) en de mediabureaus door Linda Boks (bestuurder VEA en CEO Zenith Optimedia).

Pieter Waller geeft aan dat je Social Media alleen moet inzetten als het ook echt bij je merk past: 'Je moet Social Media vooral links laten liggen als het niet functioneel is voor je merk. Beter niks, dan dat je zonder erover nagedacht te hebben meedoet, omdat het nu eenmaal zo’n hype is.'

Willem van der Schoot gelooft dat er merken zulllen gaan verdwijnen: 'We hebben jaren in een over-geconsumeerd land geleefd. Alleen de merken met een goed verhaal zullen overleven.'

Linda Boks laat weten dat ZenithOptimedia jaarlijks een onderzoek verricht naar de mediabestedingen in het afgelopen jaar en een voorspelling afgeeft voor de komende jaren. De uitkomsten van het laatste onderzoek wijzen uit dat het aandeel TV in 2012 groeit naar 25 procent. Deze groei gaat ten koste van het aandeel Print. Tijdens de discussie over hoe het mogelijk is dat de bestedingen in massamedia dalen, terwijl de marketingcommunicatiebudgetten gelijk blijven, geeft Boks aan dat er een verschuiving gaande is vanuit massamedia naar touchpoints waarbij het accent ligt op Return On Involvement.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in