Procter & Gamble zint op een list


Procter & Gamble weet de laatste achttien kwartalen goede cijfers te realiseren: een omzetgroei van ten minste 5 procent en een winstgroei in de dubbele cijfers. Toch stagneert de groei enigszins. Vergeleken met de concurrentie zit de gigant nu in de middenmoot, en dat was vroeger ondenkbaar. Zelfs Unilever groeit nu (ietsje) harder. Aandeelhouders zijn niet blij met deze ontwikkeling en dumpen hun stukken. Het aandeel blijft dan ook flink achter de laatste maanden.
Een aantal P&G-merken zit in de verdrukking. Lams, sterk in voer voor honden en katten, loopt niet lekker. Hetzelfde geldt voor SK-II-cosmetica, Braun, Duracell en nog wat kleinere merken. Dramatischer is dat het voor veel geld gekochte Gillette ondermaats presteert: de groei is met vier procent lager dan verwacht. Punt is dat P&G in verzadigde markten opereert. De mensheid gaat niet ieder jaar 5 procent meer wasmiddelen, cosmetica, scheermesjes en batterijen kopen. Natuurlijk, de bevolking groeit wereldwijd, maar dat geldt ook voor het aantal P&G-concurrenten. Bovendien kalven de marges verder af. Beursanalisten voorspellen dat P&G een van zijn grote merken gaat verkopen en binnenkort flink gaat reorganiseren. Als niks meer werkt, kun je immers altijd nog snijden in de kosten.
bron: Advertising Age
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid