Overslaan en naar de inhoud gaan

Procter & Gamble zint op een list

De groei lijkt te stokken bij marketingmachine Procter & Gamble. Wordt het tijd om een van de grote merken te verkopen?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Procter & Gamble weet de laatste achttien kwartalen goede cijfers te realiseren: een omzetgroei van ten minste 5 procent en een winstgroei in de dubbele cijfers. Toch stagneert de groei enigszins. Vergeleken met de concurrentie zit de gigant nu in de middenmoot, en dat was vroeger ondenkbaar. Zelfs Unilever groeit nu (ietsje) harder. Aandeelhouders zijn niet blij met deze ontwikkeling en dumpen hun stukken. Het aandeel blijft dan ook flink achter de laatste maanden.

related partner content for mobile comes here

Een aantal P&G-merken zit in de verdrukking. Lams, sterk in voer voor honden en katten, loopt niet lekker. Hetzelfde geldt voor SK-II-cosmetica, Braun, Duracell en nog wat kleinere merken. Dramatischer is dat het voor veel geld gekochte Gillette ondermaats presteert: de groei is met vier procent lager dan verwacht. Punt is dat P&G in verzadigde markten opereert. De mensheid gaat niet ieder jaar 5 procent meer wasmiddelen, cosmetica, scheermesjes en batterijen kopen. Natuurlijk, de bevolking groeit wereldwijd, maar dat geldt ook voor het aantal P&G-concurrenten. Bovendien kalven de marges verder af. Beursanalisten voorspellen dat P&G een van zijn grote merken gaat verkopen en binnenkort flink gaat reorganiseren. Als niks meer werkt, kun je immers altijd nog snijden in de kosten.
bron: Advertising Age

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in