Overslaan en naar de inhoud gaan

Opta: prijs bellen van vast naar mobiel verder omlaag

Opta, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, wil de tarieven voor het bellen van een vast naar een mobiel toestel verder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op de markt voor gespreksafgifte (‘gebeld worden’) op mobiele netwerken is volgens Opta sprake van aanbieders met een aanmerkelijke marktmacht. De aanbieders kunnen zelf de prijs bepalen omdat zij geen concurrentiedruk ondervinden. Eindgebruikers betalen daarom volgens de telecomwaakhond te veel voor het bellen naar een mobiel nummer. De markt voor gespreksopbouw (‘bellen’) op mobiele netwerken is wel voldoende concurrerend. Dat betekent dat KPN op deze markt niet langer als partij met aanmerkelijke marktmacht wordt aangemerkt.

related partner content for mobile comes here

Op de markt voor gespreksafgifte heeft elke eigenaar van een mobiel netwerk (KPN, Orange, Telfort, T-Mobile en Vodafone), alsmede Tele2, als eigenaar van bepaalde netwerkonderdelen, een dominante positie. Dit heeft te hoge prijzen tot gevolg. Opta wil daarom dat de tarieven voor gespreksafgifte gebaseerd worden op de onderliggende kosten. Dit moet middels een geleidelijke afbouw, die door Opta wordt voorgeschreven, uiterlijk in juli 2008 gerealiseerd zijn. Dat betekent dat het bellen van vast naar mobiel uiteindelijk tussen 30 en 40 percent goedkoper wordt dan nu. Dit komt naar verwachting neer op een jaarlijkse besparing voor bellers van rond 150 miljoen euro. Daarmee komen de Nederlandse tarieven meer in lijn met die in andere Europese landen.

Opta ziet geen reden de markt voor gespreksopbouw nog langer te reguleren. Als gevolg van de oude telecommunicatiewet was KPN tot nu toe aangewezen als partij met aanmerkelijke marktmacht. Maar met vijf volledig concurrerende netwerken en een aantal andere aanbieders van mobiele telefonie is er geen reden voor Opta om vooraf in deze markt in te grijpen. Geen van de partijen heeft een marktaandeel hoger dan 40 percent. Voor zowel eindgebruikers als inkopers van groothandelsdiensten zijn er voldoende keuzemogelijkheden. Voor KPN betekent dit grotere vrijheid bij onderhandelingen over toegang voor bedrijven tot haar netwerk.
Opta komt tot deze conclusies op basis van diepgaande analyse van de twee markten voor mobiele telefonie. De nieuwe Telecommunicatiewet, die op 19 mei 2004 in werking trad, gaf Opta hiervoor opdracht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in