Ook het marketingklimaat verandert
Een echte trend mogen we het nog niet noemen, maar toch: er zijn signalen dat de marketingwetten verschuiven onder invloed van de globalisering. Welvaart, inkomen, koopkracht en productie zijn niet langer voorbehouden aan de rijke landen. En dus verschuiven de markten en mogelijkheden. Energie en milieufactoren spelen mondiaal een steeds belangrijkere economische rol. En last but not least: we leven in het digitale tijdperk, waarin oude distributiekanalen geduchte concurrentie hebben gekregen van Amazon-achtige leveranciers. De volgende marketingmaatregelen spelen hierop in, zonder radicaal te breken met het verleden:
1 - Opnieuw bekijken wie de klant is. In plaats van alleen maar te focussen op degenen die het meest te besteden hebben, komt er steeds meer aandacht voor de minder draagkrachtige consument (vaak te vinden in minder ontwikkelde landen).
2- Een andere kosten-batenverhouding. Met een nieuw kostenmodel dat uitgaat van zeer grote volumes kunnen ook producten met een kleine winstmarge lucratief zijn.
3 - Voor elk wat wils bieden. Het segmentatietijdperk is voorbij, dankzij de digitalisering van de markt. Voorraden doen er niet meer toe. Iedereen kan precies dat ene product bestellen dat hij wil hebben.
Bron: Marketing Management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid