Overslaan en naar de inhoud gaan

O zo lekkere, dikke, soepballen van Unox

Unox soepballen zijn niet alleen lekker, maar ook superdik.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Unox soepballen zijn niet alleen lekker, maar ook superdik. Tenminste, dat lijkt zo op televisie. Wie de commercial bekijkt loopt het water uit de mond: rijk gevulde tomatensoep met extra gehakballen. Zo ook bij klaagster, die direct de Unox tomatensoep kocht. Zij voelde zich bekocht: de soepballen zien er op televisie veel groter en smakelijker uit dan in werkelijkheid! Misleidend dus, vond klaagster. Hoe loopt dit af?

related partner content for mobile comes here

Misleiding op de loer
Mag je producten in reclame -uitingen ‘oppoetsen’? Ja, vindt de Voorzitter van de Reclame Code Commissie. Het is gebruikelijk om in reclame te overdrijven: voedingswaren worden altijd in optimale staat gefotografeerd om de aantrekkelijkheid van het product te verhogen. Het aantal soepballen zal voor de consument centraal staan, niet de grootte. De klacht wordt afgewezen. Dat is best opmerkelijk. We weten: in woorden moet een reclame keurig kloppen, anders ligt misleiding op de loer. Ook het aantal afgebeelde vissticks op een verpakking moet juist zijn. Maar mogen voedingswaren er extra smakelijk uitzien na wat fotoshoppen? Ja dus.

Water in je mond
Unox mag best een beetje overdrijven; van de consument mag een kritische houding worden verwacht. Dat het water je uit mond loopt tijdens het reclameblok is prima, en niet misleidend, ook niet als de soepballetjes bij lange na geen gehaktballen zijn, en millimeters kleiner zijn dan verwacht.

 

Deze tekst werd eerder gepubliceerd in de nieuwsbrief van Hoogenraad & Haak

Beeld is afkomstig uit de Unox-commercial 'UNOX Soep in pak tomatensoep 2015'

Deze tekst werd eerder gepubliceerd in de nieuwsbrief van Hoogenraad & Haak

Beeld: http://www.dextro-energy-brand.nl

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in