Overslaan en naar de inhoud gaan

Noem je merknaam binnen drie seconden

De koppeling tussen merk en televisiecommercial is het hoogst als de kijker een merk binnen drie seconden identificeert. Andere factoren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met de IP Commercial Effect Meter wordt al sinds 2000 onderzoek gedaan naar reclamewaardering. Hiermee wil de verkoopmaatschappij van de Holland Media Groep adverteerders zo goed mogelijk adviseren. Daarbij is het van belang om te weten wat de factoren zijn voor een effectieve reclamecampagne. Eén daarvan is merkkoppeling. ‘Het gaat erom dat de kijker weet welk merk de afzender is van een commercial’, aldus Eric Lammerts van Bueren, manager marktonderzoek van IP deze maand in het Tijdschrift voor Marketing.
Om effect te sorteren zal een commercial daarom vooral begrijpelijk en duidelijk moeten zijn. ‘Denk aan het demonstreren van het product en de aan het product gerelateerde setting. Als je van een nieuwe elektrische tandenborstel de driedimensionale poetsrichting wilt demonstreren, zul je die daadwerkelijk moeten laten zien. Vervolgens komt daar persoonlijke relevantie bij, de aansluiting met de doelgroep. Is de vernieuwende werking werkelijk nuttig voor mij? Toon je bovendien het product in de juiste setting, dan heeft de commercial een bepaalde attentie gewekt bij de consument. Hoe verder je van een doelgroepbeleving staat, des te minder de commercial de juiste persoon zal aanspreken.’

related partner content for mobile comes here

Een tweede invloedsfactor op merkkoppeling is de snelheid waarmee de merknaam wordt gecommuniceerd. Uit het onderzoek blijkt dat merkkoppeling het hoogst is als de kijker het merk binnen drie seconden identificeert. De hoofdboodschap mag iets langer op zich laten wachten; tien seconden. ‘De kijker krijgt een overload van informatie op zich af. Daarom is het begin van die informatie zo belangrijk’, aldus Lammerts van Bueren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in