Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders vragen Google ruim 30.000 links naar schaamstukken te verwijderen

Beroep op het 'recht te worden vergeten'.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens  hebben tot nu toe 9.158 Nederlanders gevraagd een link naar een online stuk uit de zoekresultaten te verwijderen. Het gaat om ‘schaamstukken’ waar ze niet meer mee willen worden geassocieerd. In totaal zijn ;s bekeken en van de 9.158 verzoeken is 40,2 procent gehonoreerd en verwijderd. De meeste URL’s worden in Europa verwijderd van , namelijk 3395.

related partner content for mobile comes here

Verzoeken om links te verwijderen worden gedaan met een beroep op ‘het recht om te worden vergeten’. Dit is gevolg van een van het Europees Hof, dat in mei besloot dat zoekmachines schadelijke of irrelevante resultaten in sommige gevallen moeten verwijderen als de betrokken persoon daarom vraagt.

Onduidelijkheid criteria

Belangrijke redenen om links te laten verwijderen zijn bijvoorbeeld privégebeurtenissen die schade doen in de werksfeer. Zoekmachines mogen bepaalde resultaten alleen blijven weergeven als dit in publiek belang is. 

Om een idee te geven welke verzoeken de zoekmachine honoreert plaatste Google enkele voorbeeldverzoeken op hun website. Zo wilde een Italiaanse vrouw de links laten verwijderen naar een decennia-oud artikel over de moord op haar man, waar haar naam in was vernoemd. Een Britse mediaprofessional vroeg Google vier links te verwijderen naar artikelen over beschamende inhoud die hij op het internet heeft geplaatst. Aan dit verzoek werd niet voldaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in