Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten meer bewust van duurzaamheid bij aankopen

Maar ze weten nauwelijks wat merken aan duurzaamheid doen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zeven van de tienconsumenten vindt het belangrijk dat bedrijven duurzaam ondernemen, maar niet iedereen voelt zich hierin zelf verantwoordelijk.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit : een marktonderzoek van GfK, b-open en DDB & Tribal Amsterdam.

De afgelopen jaren schommelde het aandeel consumenten dat ook bij de aanschaf van producten en diensten let op duurzame aspecten rond de 30 procent. In 2014 steeg dit naar maar liefst 42 procent. Aandacht voor het milieu is ten opzicht van vorig jaar afgenomen: van  45 procent naar 40 procent. Net zo belangrijk is de aandacht voor eerlijke producten (44 procent), die met respect voor mensen gemaakt zijn, en voor dierenwelzijn (39 procent).

De helft van de consumenten heeft meer vertrouwen in een merk, als ze denken dat het maatschappelijk verantwoord onderneemt.

Meer scepsis

Consumenten worden ook dit jaar weer kritischer over communicatie over duurzaamheid. De helft van de consumenten (48 procent) wantrouwt de claims ‘duurzaam’ of ‘maatschappelijk verantwoord’. Dat was 39 procent in 2013.

De reclamemoeheid stijgt van 31 procent naar 36 procent.

Weinig kennis

Consumenten letten weliswaar meer op duurzaamheid, maar  de kennis van consumenten over de duurzame activiteiten van individuele merken is zeer beperkt.

Ondanks het feit dat bedrijven vaak op vele fronten actief zijn op het gebied van duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen, weet gemiddeld 60 procent van de consumenten niet in welke mate ze daarmee bezig zijn.

Bij driekwart van de merken kan men zelfs geen enkele associatie noemen van het merk in relatie met duurzaamheid. Alleen bij de grotere bekende merken die zich met een herkenbaar thema profileren, bijvoorbeeld Toyota met haar hybride auto’s of de grotere energiebedrijven met hun groene stroom, worden de activiteiten redelijk goed herkend.

Dat geldt ook voor groene nichespelers, zoals Triodos Bank of Max Havelaar.

Vijf segmenten

Consumenten zijn op basis van hun houding ten aanzien van duurzaamheid onder te verdelen in vijf segmenten, meent b-open: Aanjagers, Sympathisanten, Welwillenden, Onverschilligen en Afwijzers. Opvallend is dat de scepsis niet alleen aanwezig is bij de laatste twee groepen, maar juist ook bij de groepen met de meest positieve houding ten aanzien van duurzaamheid: de Aanjagers en Sympathisanten.

Daarnaast is er een licht positieve middengroep Welwillenden, die geen concessies willen doen op prijs of kwaliteit. Ze letten wel op duurzame aspecten, maar zijn het minst sceptisch.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in