Naar Pinkpop met je mobiel


Dit jaar kunnen bezoekers van het jaarlijkse Pinkpop festival met hun mobiel een kaartje verkrijgen. Hiermee zouden zij het eerste popfestival ter wereld zijn dat een deel van haar kaarten verkoopt via mobile ticketing.
Is Nederland hiermee dan toch eindelijk de mobiele telefoon aan het ontdekken als volwaardige marketing tool?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPinkpop gaat voor de mobile ticketing een samenwerking aan met Beep!, een partij waarin KPN en Imtech deelnemen.
Er zijn inmiddels ook al flink wat andere mogelijkheden voor electronische ticketing, maar de vraag is eigenlijk welke optie de consument het meest aan gaat spreken. RFID gaat een grote rol spelen, maar de mobiele telefoon is natuurlijk ook een trouw en onmisbaar hulpmiddel geworden.
Bezoekers die een mobile ticket gebruiken voor Pinkpop krijgen een sms, dat bij de ingang van het Festival terrein in Landgraaf kan worden omgeruild voor een origineel Pinkpop ticket.
Pinkpop-directeur Jan Smeets is enthousiast: "Bij Pinkpop staan we altijd open voor innovatie. Deze vorm van ticketing zat er lang aan te komen, maar wij zijn trots dat we de eerste zijn die het doen.'
Om de primeur te vieren krijgen alle eigenaren van een mobiel Pinkpop-ticket een rondje van de zaak. Gratis 'af te rekenen' - uiteraard met hun mobiel. De tickets voor Pinkpop worden ondermeer verkocht via de website van Pinkpop, Beep! en Hi.
Na een voorzichtige start wordt het mobile ticketing systeem steeds vaker gebruikt. Het is snel, eenvoudig, gemakkelijk en foolproof. De kans dat je je kaartje kwijtraakt of vergeet is een stuk kleiner; bijna iedereen heeft zijn of haar telefoon altijd wel bij zich. Naast Pinkpop maakt Nokia, Sneakerz, KPN en eerder voetbal club Sparta al gebruik van de dienst.
De twee belangrijkste conculega's van m-ticketing worden door Wheretocard.nl netjes voor ons uiteen gezet:
E-ticketing - deze vorm van electronic ticketing werkt op dezelfde wijze als m-ticketing alleen wordt een pdf met barcode per e-mail aan consumenten toegezonden. Deze dient uitgeprint te worden en geldt als toegangskaart.
RFID-ticketing - bij deze vorm wordt een plastic card of sleutelhanger gebruikt waarin een chip is geintegreerd. De code op de card wordt vervolgens, gekoppeld aan een chipcode die ook in een overkoepelend systeem geregistreerd wordt en vanaf dat moment kunnen cardhouders tickets kopen met de card en kan er toegang worden verleend via een corresponderend toegangspoortje.
De toekomst zal uitwijzen welke optie door de consumenten het meest zal worden gebruikt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid