Overslaan en naar de inhoud gaan

'Musea vercommercialiseren en vervlakken'

De sponsoring van Nederlandse kunstmusea komt de kwaliteit niet ten goede, zo stelt Alexander van Grevenstein, directeur van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Als wij in Nederland, dat een goede naam had, ons nu gaan bezighouden met tentoonstellingen van de koningin, Dennis Hopper of voor mijn part over Benetton, dan kunnen we ons afvragen of we daarvoor wel het woordje kunst moeten zetten. Dan ben je een Kunsthal. Je

related partner content for mobile comes here

zakt inhoudelijk.' Als achterliggende oorzaak van deze teruggang noemt Van Grevenstein de terugtredende overheid, waardoor musea noodgedwongen moeten zoeken naar sponsors en meer bezoekers. Verschillende musea gaan ervan uit dat het publiek massaal blijft binnenstromen, maar daar is volgens de Maastrichtse

museumdirecteur geen sprake van. 'In het buitenland zie je een enorme

schaalvergroting, maar in Nederland hebben we gekozen voor een totale

versnippering van de culturele infrastructuur. Elke provinciestad heeft zijn

museum. Maar er worden hoge bedrijfseconomische talenten gevraagd van die instellingen. Dat gaat clashen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in