Monitor publieksvertrouwen in goede doelen
De eerste conclusies uit het onderzoek werden gepresenteerd op 15 december jl tijdens de presentatie van het CBF Verslag Fondsenwerving 2004. Het Nederlandse Donateurspanel is opgericht als instrument voor regelmatige peilingen naar het publieksvertrouwen in goede doelen en de ontwikkeling van het geefklimaat.
Het oordeel over een aantal specifieke aspecten van professionaliteit van goede doelen is minder gunstig. Zo zegt 39 procent van de respondenten het afgelopen jaar negatiever te zijn gaan denken over goede doelen. Transparantie blijkt de meest invloedrijke factor te zijn voor publieksvertrouwen in goede doelen. Het aspect dat daarbij verreweg het meest wordt genoemd is: laten zien dat het geld goed besteed wordt. Extern toezicht vergroot het vertrouwen in goede doelen. Andere factoren die een belangrijke invloed hebben op het vertrouwen in goede doelen zijn professionaliteit en toewijding van medewerkers en besturen.
Het panel is een initiatief van de bureaus WWAV en Zalpha Van Berkel, WegenerDM en NetQuestionnaires. Op het eerste onderzoek via dit online panel respondeerden 3.487 personen uit een panel van 60.000 van de WegenerDM Database. Het onderzoek vond plaats in november en werd uitgevoerd door Netquestionnaires. De initiatiefnemers introduceren tevens een index voor het donateursvertrouwen. Dit kengetal wordt vastgesteld met een methodiek die is afgeleid van de maandelijkse index voor het consumentenvertrouwen door het CBS. De index voor het donateursvertrouwen wordt tweemaandelijks bepaald via onderzoek op Het Nederlandse Donateurspanel.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid