Overslaan en naar de inhoud gaan

“Krant levert nog heel lang veel geld op

‘Kranten worden nog steeds veel gelezen, dienen een belangrijk maatschappelijk nut en daar kunnen we nog heel lang heel veel geld mee…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt topman Ad Swartjes van Telegraaf Media Groep (TMG) vanochtend in zijn eigen krant. 'De tijd dat de hele familie een rondedans bij de klepperende brievenbus maakte, is voorbij. Consumenten hebben een andere tijdsbesteding dan vroeger. Internet, radio en televisie spelen een veel belangrijkere rol en wij willen nu eenmaal zitten waar de consument zit.'

related partner content for mobile comes here

TMG heeft een 20%-belang in SBS Broadcasting (internationaal) enl het concern wil in radio (mogelijk Sky), en er zijn onder meer aandelen in een ‘narrowcastingbedrijf’ en Expomedia. ‘En ook Telegraaf-tv komt er aan. Dat weet ik zeker’, zegt Swartjes.

Maar de topman weet ook zeker dat de krant over tien en twintig jaar ook nog steeds bestaat. ‘Waarschijnlijk zijn er dan wel minder titels en ook de oplage is dan nog een stukje verder gedaald, maar met kranten kan je nog heel lang heel veel geld verdienen. Wat niet wegneemt dat het goedkoper moet.’
Swartjes zegt dat ten opzichte van 2000 nu jaarlijks bijna 100 miljoen euro aan advertentie-inkomsten wordt misgelopen door de tegenvallende economie. ‘De conjunctuur is bij mijn weten nog nooit zo lang door zo’n diep dal gegaan.’ Daarom bezuinigt TMG en ‘alle bedrijfsonderdelen worden tegen het licht worden gehouden’. Maar een deel van die bezuinigingen worden weer geïnvesteerd in andere, vaak digitale, activiteiten.

Dat het mediabedrijf zich beraadt op de verkoop van de Media Groep Limburg (MGL), waar de dagbladen De Limburger en het Limburgs Dagblad onder vallen, is volgens Swartjes een logische zaak. ‘In deze wereld heb je schaalgrootte nodig. Met onze regionale kranten in het Westen van het land (zoals het Haarlems Dagblad en het Noordhollands Dagblad), die zeker onderdeel blijven van TMG, kunnen we intensiever gaan samenwerken omdat ze fysiek dichter bij onze Amsterdamse basis zitten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in