Overslaan en naar de inhoud gaan

Met deze 6 tips raak je niet in juridische problemen als je je logo aanpast

Eens in de zoveel tijd worden logo’s of hele huisstijlen gemoderniseerd. Dit kan juridische gevolgen hebben.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Jupiler logo
Eerder verscheen op deze website een kort artikel over de nieuwe look van Jupiler. In het artikel werd gesignaleerd dat Jupiler de vormgeving van de bierblikjes en –flesjes recentelijk aan een redesign heeft onderworpen. En het mag gezegd: het design ziet er goed uit. Maar het aanpassen van logo’s en huisstijlen is niet altijd zonder risico’s.

Copyright
Vaak is een logo beschermd door auteursrechten (copyright). Als het logo/de huisstijl door een interne designer (die werknemer is) is gemaakt, ligt het auteursrecht vaak bij de werkgever en kan de aanpassing zonder problemen worden doorgevoerd. Maar als een externe designer (bureau of freelancer) het ontwerp heeft gemaakt, is het oppassen geblazen: het auteursrecht op de ontwerpen ligt dan niet automatisch bij de opdrachtgever. En ook al zijn de auteursrechten op de ontwerpen wel overgedragen, dan nog kan een designer zich onder omstandigheden verzetten tegen wijziging van zijn ontwerp.

Merkenrecht
Logo’s zijn vaak ingeschreven als merk. Met een merkinschrijving kun je anderen weerhouden van het gebruik van gelijke of overeenstemmende tekens. Voorwaarde is wel dat je het merk in de dagelijkse praktijk gebruikt zoals je het hebt ingeschreven (en daarmee ‘normaal’ gebruikt). Doe je dat niet, dan kan het merk vervallen en kun je niet meer op basis daarvan tegen andere partijen optreden.

Redesign van een logo en huisstijl gaat vaak gepaard met het wijzigen van het merk. De vraag is dan of de merkregistratie van vóór het redesign nog wel volstaat. Gelukkig hoeft niet elke aanpassing van het merk opnieuw te worden geregistreerd.

Afwijkende vorm
De merkenwet bepaalt namelijk kort gezegd dat je een merk in gewijzigde vorm mag gebruiken (dus een redesign) en op grond daarvan nog steeds kunt optreden tegen anderen die daar inbreuk op maken. Dat mag alleen als het redesign slechts op onderdelen een afwijkende vorm heeft en het onderscheidend vermogen van de merkinschrijving niet wordt gewijzigd. De afweging die een rechter daarbij maakt, is vaak heel feitelijk. Lees bijvoorbeeld maar eens punt 4.5 in deze recente uitspraak. Ligt je redesign te ver van je merkinschrijving, dan kan dat later vervelend uitpakken.

Tips bij redesign

related partner content for mobile comes here


De merkenwet bepaalt namelijk kort gezegd dat je een merk in gewijzigde vorm mag gebruiken (dus een redesign) en op grond daarvan nog steeds kunt optreden tegen anderen die daar inbreuk op maken. Dat mag alleen als het redesign slechts op onderdelen een afwijkende vorm heeft en het onderscheidend vermogen van de merkinschrijving niet wordt gewijzigd. De afweging die een rechter daarbij maakt, is vaak heel feitelijk. Lees bijvoorbeeld maar eens punt 4.5 in deze recente uitspraak. Ligt je redesign te ver van je merkinschrijving, dan kan dat later vervelend uitpakken.

Tips bij redesign


Tips bij redesign

  • Controleer wie het logo of de huisstijl heeft ontworpen;
  • Let op bij externe ontwerpers en freelancers;
  • Auteursrechten moeten schriftelijk worden overgedragen aan de opdrachtgever. Betaling van de opdracht is niet voldoende;
  • Regel met de ontwerper ook dat je op een later moment het ontwerp mag aanpassen;
  • Beoordeel of het redesign nog aansluit bij de merkinschrijving(en); en
  • Registreer in geval van twijfel ook het redesign als merk.

Herwin Roerdink en Merel Rondhuis (Vondst Advocaten)

Beeld: sellingpix / 123RF Stockfoto

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in