Overslaan en naar de inhoud gaan

Martin Sorrell (WPP) verwacht 0% groei en beschuldigt Cannes Lions van 'onacceptabel gedrag'

De organisatie van Cannes Lions zou bureaus dwingen ook in te zenden voor Eurobest
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Directeur Sir Martin Sorrell van WPP stelt zijn de verwachte organische groei voor 2017 bij naar 0%. Dit doet hij tijdens de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal, meldt Ad Age.

related partner content for mobile comes here

Van 2, naar 1, naar 0


‘s Werelds grootste communicatieholding begon het jaar iets optimistischer. Sorrell verwachtte een nettoverkoopgroei van 2%, maar stelde dit in augustus al bij naar 1%. Dat terwijl 2016 nog een recordjaar was voor WPP.

stelde dit in augustus al bij naar 1%. Dat terwijl 2016 nog een recordjaar was voor WPP.

. Dat terwijl 2016 nog een recordjaar was voor WPP.

Tijd om te investeren


Waarom is 2017 anders dan andere jaren? Sorrell zegt in het interview: ‘Het ligt niet aan Facebook, Google of de consultants. Het is de verstoring die wordt veroorzaakt door lage rentes die leidt tot lage groei, lage inflatie en beperkt prijszettingsvermogen. Een korte route naar welvaart bestaat niet. Op een bepaald moment moet je investeren, anders kom je terecht in een neerwaartse spiraal.’

Waarom is 2017 anders dan andere jaren? Sorrell zegt in het interview: ‘Het ligt niet aan Facebook, Google of de consultants. Het is de verstoring die wordt veroorzaakt door lage rentes die leidt tot lage groei, lage inflatie en beperkt prijszettingsvermogen. Een korte route naar welvaart bestaat niet. Op een bepaald moment moet je investeren, anders kom je terecht in een neerwaartse spiraal.’

Verenigde Staten


Sorrell noemt de Verenigde Staten de regio waar hij zich het meest zorgen over maakt. Daar daalde de autonome omzetontwikkeling afgelopen kwartaal met 5,1%. WPP verloor in de VS onlangs twee grote klanten: Volkswagen en AT&T. Verder besteden grote adverteerders Procter & Gamble en Unilever minder geld aan reclame.

Sorrell noemt de Verenigde Staten de regio waar hij zich het meest zorgen over maakt. Daar daalde de autonome omzetontwikkeling afgelopen kwartaal met 5,1%. WPP verloor in de VS onlangs twee grote klanten: Volkswagen en AT&T. Verder besteden grote adverteerders Procter & Gamble en Unilever minder geld aan reclame.

Het Verenigd Koninkrijk, de thuisbasis van WPP, was de enige regio met groei in het derde kwartaal: 1,8%.

Lees ook:

Waarom Sir Martin Sorrell wil snoeien in de wirwar aan bureaus.

Onacceptabel gedrag van de Cannes-organisatie


Tot slot deed Sorrell een opvallende uitspraak over Cannes Lions, het international festival over creativiteit. Hij zegt dat organisator Ascential hem dwingt om mee te doen aan Eurobest. Doet hij dat niet, dan mogen WPP-bureaus niet deelnemen aan de Cannes Lions jury.

Tot slot deed Sorrell een opvallende uitspraak over Cannes Lions, het international festival over creativiteit. Hij zegt dat organisator Ascential hem dwingt om mee te doen aan Eurobest. Doet hij dat niet, dan mogen WPP-bureaus niet deelnemen aan de Cannes Lions jury.

‘Een van onze Europese bureaus kreeg te horen dat ze alleen kans maken op een plek in de jury als ze meedoen met de Eurobest awards, die ook georganiseerd worden door Ascential’, zegt Sorrell. ‘Dat is onacceptabel.’

Publicis als voorbeeld


Hij vertelde dit nadat hij een vraag kreeg over de voordelen van meedoen aan prijzenfestivals. Sorrell zegt dat veel mensen bij WPP het slim vinden van Publicis Groupe om volgend jaar niet mee te doen aan Cannes.

Hij vertelde dit nadat hij een vraag kreeg over de voordelen van meedoen aan prijzenfestivals. Sorrell zegt dat veel mensen bij WPP het slim vinden van Publicis Groupe om volgend jaar niet mee te doen aan Cannes.

De directeur is in gesprek met Ascential, maar ‘hun reactie tot op heden komt niet overeen met onze doelen. We hopen dat we een overeenkomst bereiken, voornamelijk over de kosten. We wachten nog steeds op een adequaat antwoord.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in