Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing case: Twitter vs E-Mail

Je hebt een prachtig product of service gemaakt. Hoog tijd voor de nodige marketing! Zonder ongelimiteerd budget is het niet makkelijk die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wij zijn een en hebben onlangs verschillende marketingactiviteiten uitgevoerd voor een nieuwe applicatie. De resultaten waren op z'n minst opzienbarend te noemen. We vergelijken twee specifieke activiteiten die ons hebben doen inzien dat marketing echt niet zo gek veel hoeft te kosten.

related partner content for mobile comes here

Wat hebben wij gedaan?
Wij hebben (1) traditionele marketing gebuikt: een e-mail bulletin richting 70.000 bedrijven en (2) wij zijn een sociale actie gestart op Twitter.

1. Het e-mail marketing bulletin:
Dit marketing bulletin is per e-mail verstuurd naar 20.000 ZZP’ers en 50.000 MKB’ers. Naïef als wij zijn hadden we een respons van rond de 5% verwacht – dit zou uitkomen op 3.500 clicks. Helaas was het resultaat beduidend lager namelijk ongeveer 450 clicks. De kosten hiervoor waren rond de 7.500 euro. Omdat deze wijze van marketing een ‘one- way’ karakter heeft hebben wij hier verder weinig over te vermelden. We kunnen niet met zekerheid conclusies trekken over de (lage) respons omdat er geen feedback is.

2. De Twitter actie:

Wij hebben de Twittercommunity, en onze gebruikers, gevraagd om ons te helpen bij het verspreiden van de applicatie via Twitter. Dit natuurlijk niet voor niets! Vijf opeenvolgende weken hebben wij een boek verloot onder de Twitteraars welke onze Tweet in de voorgaande week hadden geretweet.
Binnen 5 weken hebben 198 verschillende ‘Twitteraars’ onze Tweetgeretweet en 1.131 mensen hebben geklikt op de link in de Tweet.

Wij vonden het opvallend dat de resultaten aflopend waren. Onze verwachting was dat, naarmate de actie langer liep, de bekendheid en daarmee de respons groter zou worden. Bij nader inzien was de eerste week (de start van de actie) het meest succesvol.

Hoge respons door lage drempel. Bij deze actie hoeft men alleen op een link te klikken. Voor 1 klik kans maken op een boek – menig mens denkt dan: Waarom niet een kansje wagen? De drempel laag houden is van essentieel belang.

Wat waren, in deze case, de voordelen en nadelen van social marketing ten opzicht van traditionele marketing?

Twitter actie
Kosten: € 100,-
Bereik: Onbekend
Resultaat: 1.200 Clicks

Voordelen:
- Goedkoop
- Hoge respons
- Investeren in doelgroep
- Feedback

Nadelen:
- Flinke dosis creativiteit vereist
- Geen zekerheid
- Kost meer tijd

Nieuwsbrief marketing (e-bulletin)
Kosten: +/- € 7.500,-
Bereik: 70.000
Resultaat: 450 Clicks

Voordelen:
- Weinig creativiteit voor nodig
- Snel opgezet
- Snel resultaat

Nadelen:
- Duur
- Relatief lage respons
- Geen feedback

Conclusie
Een beperkt marketing budget betekend dat je uitermate creatief om moet gaan met de mogelijkheden die er zijn. Het is zeer verleidelijk om in te gaan op cijfers als ‘100.000 bezoekers per dag’ of ‘70.000 ontvangers’. Toch moet je het weerstaan om jouw marketing budget te spenderen aan ‘de grote jongens’. Investeer het geld terug in jouw doelgroep door leuke en slimme acties te bedenken waar (bijna) iedereen blij van wordt!

Tot slot: Een snelle berekening leert ons dat de Twitter actie 75 keer goedkoper was en 2.5 keer effectiever. You do the math.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in