Marketing case: Twitter vs E-Mail
Wij zijn een webdevelopment bureau en hebben onlangs verschillende marketingactiviteiten uitgevoerd voor een nieuwe applicatie. De resultaten waren op z'n minst opzienbarend te noemen. We vergelijken twee specifieke activiteiten die ons hebben doen inzien dat marketing echt niet zo gek veel hoeft te kosten.
Wat hebben wij gedaan?
Wij hebben (1) traditionele marketing gebuikt: een e-mail bulletin richting 70.000 bedrijven en (2) wij zijn een sociale actie gestart op Twitter.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
1. Het e-mail marketing bulletin:
Dit marketing bulletin is per e-mail verstuurd naar 20.000 ZZP’ers en 50.000 MKB’ers. Naïef als wij zijn hadden we een respons van rond de 5% verwacht – dit zou uitkomen op 3.500 clicks. Helaas was het resultaat beduidend lager namelijk ongeveer 450 clicks. De kosten hiervoor waren rond de 7.500 euro. Omdat deze wijze van marketing een ‘one- way’ karakter heeft hebben wij hier verder weinig over te vermelden. We kunnen niet met zekerheid conclusies trekken over de (lage) respons omdat er geen feedback is.
2. De Twitter actie: Tweet voor een boek!
Wij hebben de Twittercommunity, en onze gebruikers, gevraagd om ons te helpen bij het verspreiden van de applicatie via Twitter. Dit natuurlijk niet voor niets! Vijf opeenvolgende weken hebben wij een boek verloot onder de Twitteraars welke onze Tweet in de voorgaande week hadden geretweet.
Binnen 5 weken hebben 198 verschillende ‘Twitteraars’ onze Tweetgeretweet en 1.131 mensen hebben geklikt op de link in de Tweet.
Wij vonden het opvallend dat de resultaten aflopend waren. Onze verwachting was dat, naarmate de actie langer liep, de bekendheid en daarmee de respons groter zou worden. Bij nader inzien was de eerste week (de start van de actie) het meest succesvol.
Hoge respons door lage drempel. Bij deze actie hoeft men alleen op een link te klikken. Voor 1 klik kans maken op een boek – menig mens denkt dan: Waarom niet een kansje wagen? De drempel laag houden is van essentieel belang.
Wat waren, in deze case, de voordelen en nadelen van social marketing ten opzicht van traditionele marketing?
Twitter actie
Kosten: € 100,-
Bereik: Onbekend
Resultaat: 1.200 Clicks
Voordelen:
- Goedkoop
- Hoge respons
- Investeren in doelgroep
- Feedback
Nadelen:
- Flinke dosis creativiteit vereist
- Geen zekerheid
- Kost meer tijd
Nieuwsbrief marketing (e-bulletin)
Kosten: +/- € 7.500,-
Bereik: 70.000
Resultaat: 450 Clicks
Voordelen:
- Weinig creativiteit voor nodig
- Snel opgezet
- Snel resultaat
Nadelen:
- Duur
- Relatief lage respons
- Geen feedback
Conclusie
Een beperkt marketing budget betekend dat je uitermate creatief om moet gaan met de mogelijkheden die er zijn. Het is zeer verleidelijk om in te gaan op cijfers als ‘100.000 bezoekers per dag’ of ‘70.000 ontvangers’. Toch moet je het weerstaan om jouw marketing budget te spenderen aan ‘de grote jongens’. Investeer het geld terug in jouw doelgroep door leuke en slimme acties te bedenken waar (bijna) iedereen blij van wordt!
Tot slot: Een snelle berekening leert ons dat de Twitter actie 75 keer goedkoper was en 2.5 keer effectiever. You do the math.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid