LNV: consument moet inzicht krijgen in voedselketen


LNV wil met zijn beleid op het gebied van voedselveiligheid en voedselkwaliteit twee zaken bereiken: een kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en een verantwoord consumptiepatroon.
Het beleid zet enerzijds producenten aan tot de productie van kwalitatief hoogwaardige producten en het aanpakken van voedselrisico's in ketenverband.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSLNV wil consumenten stimuleren om bij het kopen van voedingsproducten rekening te houden met voedselkwaliteit in de brede zin van het woord, inclusief aspecten als dierenwelzijn, milieu, fair trade en ecologie. Daarnaast wil de overheid consumenten bewust maken van het belang van zorgvuldig omgaan met voedsel (bewaren, bereiden e.d.).
Ook voor consumenten is het van belang om inzicht te kunnen hebben in de voedselketen, meent LNV. Het ministerie geeft in dit kader subsidie aan het Voedingscentrum Nederland (VCN) voor het geven van voorlichting aan consumenten over voedselproductie.
Ook verzorgt het VCN de voorlichting aan consumenten over een verantwoorde samenstelling van het voedselpakket en geeft het adviezen over het veilig bewaren en bereiden van voedsel.
Ook in 2006 zal LNV aan het Consumentenplatform vragen mee te denken over actuele beleidsproblemen op het gebied van voedselkwaliteit en voedselveiligheid.
Aan het platform nemen onder andere koks, trendwatchers, wetenschappers en consumentendeskundigen deel.
Drie maal per jaar komen zij bijeen om een onderwerp te belichten vanuit consumentenperspectief, en het departement te voorzien van adviezen voor de verdere beleidsontwikkeling.
Voorafgaand aan de bijeenkomst vindt kwalitatief en kwantitatief onderzoek plaats over het betreffende onderwerp onder verschillende groepen consumenten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid