Overslaan en naar de inhoud gaan

LNV: consument moet inzicht krijgen in voedselketen

Voedselveiligheid en voedselkwaliteit staan bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) in de belangstelling.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

LNV wil met zijn beleid op het gebied van voedselveiligheid en voedselkwaliteit twee zaken bereiken: een kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en een verantwoord consumptiepatroon.

related partner content for mobile comes here

Het beleid zet enerzijds producenten aan tot de productie van kwalitatief hoogwaardige producten en het aanpakken van voedselrisico's in ketenverband.

LNV wil consumenten stimuleren om bij het kopen van voedingsproducten rekening te houden met voedselkwaliteit in de brede zin van het woord, inclusief aspecten als dierenwelzijn, milieu, fair trade en ecologie. Daarnaast wil de overheid consumenten bewust maken van het belang van zorgvuldig omgaan met voedsel (bewaren, bereiden e.d.).

Ook voor consumenten is het van belang om inzicht te kunnen hebben in de voedselketen, meent LNV. Het ministerie geeft in dit kader subsidie aan het Voedingscentrum Nederland (VCN) voor het geven van voorlichting aan consumenten over voedselproductie.

Ook verzorgt het VCN de voorlichting aan consumenten over een verantwoorde samenstelling van het voedselpakket en geeft het adviezen over het veilig bewaren en bereiden van voedsel.

Ook in 2006 zal LNV aan het Consumentenplatform vragen mee te denken over actuele beleidsproblemen op het gebied van voedselkwaliteit en voedselveiligheid.

Aan het platform nemen onder andere koks, trendwatchers, wetenschappers en consumentendeskundigen deel.

Drie maal per jaar komen zij bijeen om een onderwerp te belichten vanuit consumentenperspectief, en het departement te voorzien van adviezen voor de verdere beleidsontwikkeling.

Voorafgaand aan de bijeenkomst vindt kwalitatief en kwantitatief onderzoek plaats over het betreffende onderwerp onder verschillende groepen consumenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in