KWF valt over commercial e-sigaret Flavor Vapes


De reclame van Flavor Vapes is in Nederland onder meer te zien op de RTL-zenders en Fox. Het bedrijf is hier ook actief.
Hoewel de boodschap van de Engelstalige reclame is 'save humanity, start vaping' (geen rook, geen as, geen teer en geen geur) vindt KWF dat dit in eerste instantie niet duidelijk is. Woordvoerster Fleur van Bladeren van KWF: 'Het lijkt alsof de moeder bewust de tabaksrook uitblaast in de kinderwagen. Dat kan echt niet. Omdat de reclame in het Engels is, zal niet iedereen hier de strekking begrijpen.' Van Bladeren zegt dat er bekeken wordt of er een klacht ingediend kan worden bij de Reclame Code Commissie. 'Het is wel zo dat voor onze klacht is behandeld is, de commercial al niet meer te zien zal zijn. Maar het gaat ons er vooral om dat je dit soort beelden niet meer op de tv laat zien.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHans Meijering van Flavor Vapes begrijpt niet dat KWF over de reclame valt. 'Het is juist een positieve boodschap en het gaat om een fantastisch alternatief voor het conventioneel roken. De belangrijkste gedachte achter de commercial is juist dat we tegen roken zijn, dat zou KWF toch juist moeten toejuichen?' Gelukkig zien veel consumenten het voordeel in van de e-sigaret. Het is niet voor niets wereldwijd het snelst verkopende product in jaren.'
Reclame voor e-sigaret
Elke vorm van tabaksreclame is sinds 2002 verboden in Nederland, maar er is er geen regelgeving die reclame voor niet nicotinehoudende e-sigaretten verbiedt. Wel werd in 2008 reclame van het bedrijf E-smoking voor de elektronische sigaret door de rechter verboden. Het verbod werd ingesteld, omdat het ministerie van Volksgezondheid het product als geneesmiddel beschouwde terwijl de e-sigaret niet als geneesmiddel stond geregistreerd.
In de Verenigde Staten is momenteel een discussie gaande over een verbod op reclame voor e-sigaretten. Sinds deze zomer zijn tabaksfabrikanten daar terug op tv met reclame voor de elektronische sigaret, maar nu dreigt er een verbod – en het mislopen van reclamedollars voor mediabedrijven. De Food and Drug Administration is bezig met een voorstel om reclame voor de e-sigaret te verbieden. In oktober wordt daarover meer duidelijk.
Dit bericht is aangevuld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid