Overslaan en naar de inhoud gaan

KWF valt over commercial e-sigaret Flavor Vapes

Een moeder neemt een hijs van haar sigaret en een blaast de rook vervolgens bewust uit in haar kinderwagen. Maar het gaat om een e-sigaret…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De reclame van Flavor Vapes is in Nederland onder meer te zien op de RTL-zenders en Fox. Het bedrijf is hier ook actief.

related partner content for mobile comes here

Hoewel de boodschap van de Engelstalige reclame is 'save humanity, start vaping' (geen rook, geen as, geen teer en geen geur) vindt KWF dat dit in eerste instantie niet duidelijk is. Woordvoerster Fleur van Bladeren van KWF: 'Het lijkt alsof de moeder bewust de tabaksrook uitblaast in de kinderwagen. Dat kan echt niet. Omdat de reclame in het Engels is, zal niet iedereen hier de strekking begrijpen.' Van Bladeren zegt dat er bekeken wordt of er een klacht ingediend kan worden bij de Reclame Code Commissie. 'Het is wel zo dat voor onze klacht is behandeld is, de commercial al niet meer te zien zal zijn. Maar het gaat ons er vooral om dat je dit soort beelden niet meer op de tv laat zien.'

Hans Meijering van Flavor Vapes begrijpt niet dat KWF over de reclame valt. 'Het is juist een positieve boodschap en het gaat om een fantastisch alternatief voor het conventioneel roken. De belangrijkste gedachte achter de commercial is juist dat we tegen roken zijn, dat zou KWF toch juist moeten toejuichen?' Gelukkig zien veel consumenten het voordeel in van de e-sigaret. Het is niet voor niets wereldwijd het snelst verkopende product in jaren.'

Reclame voor e-sigaret
Elke vorm van tabaksreclame is sinds 2002 verboden in Nederland, maar er is er geen regelgeving die reclame voor niet nicotinehoudende e-sigaretten verbiedt. Wel werd in 2008 reclame van het bedrijf E-smoking voor de elektronische sigaret door de rechter verboden. Het verbod werd ingesteld, omdat het ministerie van Volksgezondheid het product als geneesmiddel beschouwde terwijl de e-sigaret niet als geneesmiddel stond geregistreerd.

In de Verenigde Staten is momenteel over een verbod op reclame voor e-sigaretten. Sinds deze zomer zijn tabaksfabrikanten daar terug op tv met reclame voor de elektronische sigaret, maar nu dreigt er een verbod – en het mislopen van reclamedollars voor mediabedrijven. De Food and Drug Administration is bezig met een voorstel om reclame voor de e-sigaret te verbieden. In oktober wordt daarover meer duidelijk.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Dit bericht is aangevuld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in