Overslaan en naar de inhoud gaan

'Kwebbelkop, Jelly en Enzo Knol verdienen miljoenen'

Nederlandse YouTubers boeren goed.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Uit een analyse van 90 YouTube-kanalen uit Nederland door DDMCA blijkt dat het hebben van een eigen YouTube-kanaal lucratief kan zijn.

related partner content for mobile comes here

Digitaal strateeg Denis Doeland van DDMCA constateert dat Nederlands populairste vlogger/ ‘YouTuber’ Kwebbelkop in totaal tussen de 500.000 en 2,6 miljoen euro aan zijn kanaal heeft verdiend.

De top 5 YouTubers van Nederland, waaronder , en , hebben gezamenlijk meer dan 10 miljoen abonnees.

In totaal zijn hun video’s – ze produceren er ongeveer 50 per maand – meer dan twee miljard keer bekeken.

45 procent naar YouTube

Hoe meer kijkers, hoe meer YouTubers kunnen verdienen aan hun video’s. Ze krijgen van YouTube per 1.000 advertentieweergaven naar schatting een bedrag variërend 1,5 tot 7 euro. Van dit bedrag gaat 45 procent naar YouTube, de rest is voor de YouTuber.

Denis Doeland liet deze berekening los op zijn . Op basis daarvan schat dat hij dat het kanaal van de 20-jarige Kwebbelkop tot nu toe tussen 500.000 (1,5 euro per advertentieweergave) en 2,6 miljoen euro (7 euro per advertentieweergave) heeft opgebracht.

Jelly heeft tussen de 360.000 euro en 1,9 miljoen euro aan zijn kanaal verdiend, terwijl de opbrengsten van Enzo Knol ergens tussen de 370.000 en 1,9 miljoen liggen. De afdracht aan YouTube is hier al vanaf getrokken.

Sterke belofte

De onderwerpen van de meest vooraanstaande YouTubers van Nederland lopen uiteen van games en beauty tot hun eigen leven. Wat alle YouTubers volgens Doeland gemeen hebben, is hun sterke belofte aan de kijker.

‘Om tot de honderdduizenden abonnees en miljoenen views te komen, moet je je aan een bepaald ritme houden. Kwebbelkop produceert bijvoorbeeld twee video’s per dag en zijn kijkers vertrouwen daarop. Het is eigenlijk net als televisieprogrammering.

‘Deze cijfers laten andermaal zien dat “vloggen” professionaliseert en dat de mediaconsumptie van vooral jongeren compleet verandert’, aldus Doeland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in