Klant wil ‘retailtainment’


Leuk hoor, al die voordelige aanbiedingen. Maar bij de concurrent is het allemaal net zo goedkoop, en zelfs de bonuskaart is tegenwoordig een standaardvoorziening in elke supermarkt. De klant van nu heeft behoefte aan iets ánders dan de zoveelste prijspakker. Slimme retailers bevrijden zich dus van hun fixatie op lage prijzen en schakelen over op meer creatieve marketingmethoden, zoals productdemonstraties en proeverijen, gratis recepten, maaltijdsuggesties et cetera. Daarbij zijn topmerken zeer gewild als middel om de klant een gevoel van luxe en persoonlijke aandacht te geven. Toegevoegde waarde, heet dat, of 'retailtainment'. Wat overigens niet wil zeggen dat de prijs daarbij geen rol speelt; maar er moet méér zijn te halen dan alleen financieel voordeel. Gemak bijvoorbeeld, zoals blijkt uit het voorbeeld van een grote Britse levensmiddelenketen. Daar werden de klanten helemaal gek van alle acties en promoties rond de kerstdagen. 'Ons grootste probleem is verstopping' aldus het hoofd van de afdeling winkeldemonstraties. 'Met de kerst willen de mensen gewoon de winkel door kunnen. Als we niet oppassen zorgen we alleen maar voor meer ongemak.'
<#FONT SIZE=1>bron: Marketing Week<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid