Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinder- en Jeugdreclamecode: ook regels games en sociale media

De Kinder- en Jeugdreclamecode is per 1 november aangepast. Er zijn regels toegevoegd voor de herkenbaarheid van reclame in games, 'virtual…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor het opstellen van de revisie heeft Stichting Reclame Code (SRC) overlegd binnen een platform van organisaties met expertise op het gebied van kinderen en reclame, mediaexploitanten, bureaus en belangenverenigingen. Ook werd de achterban van BVA bond van adverteerders geconsulteerd.

related partner content for mobile comes here

De Kinder- en Jeugdreclamecode maakt deel uit van de Nederlandse Reclamecode. In deze bijzondere reclamecode zijn regels opgenomen, die gelden voor het maken van reclame gericht op kinderen (onder 13 jaar). Omdat er in de uit 2006 stammende code regels ontbraken voor de herkenbaarheid van reclame in games, virtual worlds en sociale media, zijn deze in de update toegevoegd. Uitgangspunt is ook hier dat reclame voor de doelgroep altijd herkenbaar moet zijn, niet mag misleiden en geen morele of fysieke schade aan kinderen mag toebrengen.

Op basis van deze revisie wordt op termijn ook de Jeugd Reclame Wijzer van Stichting Mediarakkers aangepast. Deze wijzer is bedoeld als praktisch handvat voor (jonge) marketeers over de toepassing van regels.

BVA-directeur Helen Faasse: &;Bij een kwetsbare doelgroep als kinderen moeten we er extra alert op zijn dat het kind niet op het verkeerde been wordt gezet en dat het kind in staat is reclame van de rest van de aangeboden inhoud te onderscheiden. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee voor opvoeders, aanbieders van communicatiekanalen en adverteerders die van die kanalen gebruik maken. Adverteerders nemen hun verantwoordelijkheid via deze zelfregulering.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in