Kinder- en Jeugdreclamecode: ook regels games en sociale media
Voor het opstellen van de revisie heeft Stichting Reclame Code (SRC) overlegd binnen een platform van organisaties met expertise op het gebied van kinderen en reclame, mediaexploitanten, bureaus en belangenverenigingen. Ook werd de achterban van BVA bond van adverteerders geconsulteerd.
De Kinder- en Jeugdreclamecode maakt deel uit van de Nederlandse Reclamecode. In deze bijzondere reclamecode zijn regels opgenomen, die gelden voor het maken van reclame gericht op kinderen (onder 13 jaar). Omdat er in de uit 2006 stammende code regels ontbraken voor de herkenbaarheid van reclame in games, virtual worlds en sociale media, zijn deze in de update toegevoegd. Uitgangspunt is ook hier dat reclame voor de doelgroep altijd herkenbaar moet zijn, niet mag misleiden en geen morele of fysieke schade aan kinderen mag toebrengen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOp basis van deze revisie wordt op termijn ook de Jeugd Reclame Wijzer van Stichting Mediarakkers aangepast. Deze wijzer is bedoeld als praktisch handvat voor (jonge) marketeers over de toepassing van regels.
BVA-directeur Helen Faasse: 'Bij een kwetsbare doelgroep als kinderen moeten we er extra alert op zijn dat het kind niet op het verkeerde been wordt gezet en dat het kind in staat is reclame van de rest van de aangeboden inhoud te onderscheiden. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee voor opvoeders, aanbieders van communicatiekanalen en adverteerders die van die kanalen gebruik maken. Adverteerders nemen hun verantwoordelijkheid via deze zelfregulering.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid