Overslaan en naar de inhoud gaan

Kind niet gevoelig voor online reclame

Reclame op internet is niet aan kinderen besteed. Tweederde van de kinderen zegt niet of nauwelijks op reclames te klikken, omdat ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kinderen hebben er geen moeite mee dat er advertenties op websites staan. Ze weten dat de zogeheten banners nodig zijn om de websites te financiëren, zo blijkt uit 'Klik en klaar', een onderzoek naar het surfgedrag van kinderen. De stichting Mijn Kind Online en 2C Usability stelden het rapport samen.

related partner content for mobile comes here

Voor het onderzoek werden 311 meisjes en 293 jongens van vijf basisscholen en één middelbare school ondervraagd. Veel kinderen gaan advertenties zoveel mogelijk uit de weg, bijvoorbeeld door alle afbeeldingen aan de rechterkant van het scherm te negeren. Maar omdat reclame steeds meer verweven is met redactionele inhoud, wordt er wel eens per ongeluk reclame aangeklikt. Bijvoorbeeld als een commerciële boodschap is verpakt in een spelletje.

Het komt voor dat gratis ringtones in werkelijkheid abonnementen blijken te zijn, die de kinderen vervolgens met hoge kosten opzadelen. De opstellers van het rapport noemen dat 'zorgwekkend' en spreken van 'commerciële vallen'.

Volgens onderzoeker Remco Pijpers komt het regelmatig voor dat kinderen persoonlijke gegevens achterlaten op websites, en door eigen onhandigheid op verkeerde sites terechtkomen.

Mijn Kind Online vindt dat het onderwijs meer zou moeten doen om kinderen informatievaardigheden te leren op internet.

Bron: Nederlands Dagblad.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in