Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren hebben geen tijd voor kranten lezen

Meer dan de helft van de jongeren leest geen kranten. De voornaamste reden is 'geen tijd', een andere belangrijke oorzaak is dat veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ruim eenderde van de jongeren leest geen krant, omdat het nieuws hun niet interesseert.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt de Dagblad Monitor 2005, een onderzoek van . Aan het onderzoek deden 561 jongeren mee van 12 tot en met 24 jaar.

De televisie is de belangrijkste bron voor jongeren bij nieuwsvergaring: 62 procent kijkt meerdere keren per dag om op de hoogte te blijven. Vier op de tien jongeren surft op internet om aan nieuws te komen en 36 procent luistert naar het nieuws op landelijke radiozenders.

Een kwart van de respondenten leest een landelijke krant en 20 procent leest een regionaal dagblad. Er zijn ook jongeren die nooit een krant lezen: 13 procent zegt nooit een landelijk dagblad te
lezen en 19 procent kijkt nooit een regionale krant in.

De intentie om in de toekomst zelf een krant te gaan lezen is overigens wel aanwezig: 40 procent zegt
'zeker' een krant te gaan lezen en 45 procent zegt
'waarschijnlijk' een krant te gaan lezen.

Aan de jongeren die aangeven later niet van plan te zijn een krant te gaan lezen (15 procent), is gevraagd
onder welke voorwaarden ze dit wèl zouden gaan doen.

De meest genoemde antwoorden zijn: bij meer tijd (48 procent), als een krant op tabloidformaat verschijnt (41 procent) en bij goedkopere
abonnementen (36 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in