Internet verandert communicatie binnen gezinnen
De onderzoeksresultaten vallen samen met breder onderzoek van verschillende Amerikaanse onderzoeksinstituten naar het effect van nieuwe technologieën op de familiestructuur en op de wijze waarop kinderen onderwezen en entertained worden, en met elkaar communiceren.
Nickelodeon, onderdeel van MTV, deed onderzoek van september 2006 tot december 2006, en ondervroeg ouders van kleuters tot en met 14-jarigen, en kinderen van 6 tot en met 14, over het gebruik van televisie, digitale videorecorders, video on demand, internet, mobiele telefoons, videogames en mp3spelers. Het onderzoek, The Digital Family genaamd, omvatte focusgroepen, telefonische interviews, interviews met groepen vrienden en onderzoek on-der een speciale groep ouders en kinderen die gedurende een bepaalde tijd geen gebruik mochten maken van televisie, mobiele telefoons en internet). Daarnaast is data van Nielsen Media Research ingevoegd.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Babysitter
Wat blijkt: internet blijkt niet ten koste te gaan van televisie kijken. Het aantal uren dat men televisie kijkt, is sinds 2002 nog eens met twee uur per week gegroeid. Televisie is tegenwoordig meer een relax-instrument, iets waar je met de hele familie naar kunt kijken, maar dient vaak ook als 'babysitter'. Televisie wordt het meeste gemist in de groep mensen die gedurende een bepaalde periode geen tv, internet en mobiele telefoons mochten gebruiken, ‘...want dat apparaat zorgt er voor om even te ontspannen’. Het internet heef er juist voor gezorgd dat het onderscheid tussen prive en werk minder is geworden.
Moderne families zijn sterk afhankelijk van internet en mobiele telefoons. 98 procent van de ouders is minstens eenmaal per week online, en spendeert 33,5 uur per maand online. 71 procent van de kinderen is eenmaal per week online en spendeert 19 uur en 20 minuten online per maand.
De groei van breedbandpenetatrie zorgt met name voor veranderend gedrag. In de groep die een tijdje zonder de moderne gemakken zat, misten veel ouders en kinderen het internet om even snel informatie te kunnen zoeken, huiswerk te maken en in contact te blijven met vrienden
Ook op andere vlakken heeft de komst van de nieuwe technologieën veel invloed. Volgens het onderzoek vindt een kwart van de ondervraagde ouders dat het niet langer nodig is om goed te kunnen spellen, woor-denboeken in huis te hebben of kranten te lezen. Eenvijfde van de ondervraagde kinderen vindt dat ook. 20 procent van de ouder, en 21 procent van de kinderen, vindt het ook niet meer nodig om geografische kaarten te kunnen lezen
Daarentegen vindt men het wel belangrijk om kritisch te leren denken, dit met name om het nieuws op blogs te kunnen relativeren.
Bijna de helft van alle ouders en kinderen vindt het ook niet nodig om telefoonnummers uit het hoofd te le-ren. Meer dan een derde vindt een vaste telefoonverbinding niet meer nodig. Een kwart van de kinderen en 16 procent van de ouders vindt dat dankzij het spontane karakter van mobiele telefoons het minder nodig is om vooruit te plannen. (89 procent van de ondervraagde ouders heeft een mobiele telefoon, van de kinderen tussen 8 en 11 heeft 27 procent er een, en 61 procent van de kinderen tussen 12 en 14).
Opmerkelijk: eenderde van de kinderen luistert liever naar de MP3 dan dat het een praatje maakt met anderen, of radio luistert. Meer dan de helft van de ouders en 45 procent van de kinderen koopt geen muziekcd’s meer.
Het gebruik en de adaptatie van technologie is zowel bottom-up als top-down, aldus de onderzoekers. Ouders vroegen vroeger nog wel eens aan de kinderen om de video te programmeren, maar tegenwoordig zijn ouders net zo snel in de adaptatie van dvd-recorders, mobiele telefoons en mp3-spelers als hun kinderen. Zelfs meer ouders spelen met een game console (68 procent tegenover 58 procent van de kinderen). Volgens de onderzoekers omdat ouders vaak de games inzetten om meer contact te hebben met de kinderen.
Bron: Cnet
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid