Overslaan en naar de inhoud gaan

Google Glass: het glass is halfvol

[door Boudewijn Broekhuijse] Iedereen kent hem, iedereen wil hem, maar maar een paar mensen krijgen hem. De meest besproken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een op het eerste gezicht een wat vreemde ‘bril’ die interactie nog dichterbij brengt. Foto’s of video’s maken, bellen, smsen, maar ook realtime vertalen van verkeersborden en navigeren behoren tot de toepassingen die nu beschikbaar zijn. App ontwikkelaars zoeken haastig naar de killer app voor dit wonderlijke stuk techniek.

related partner content for mobile comes here

De mogelijkheden zijn dus eindeloos. Denk aan alle nieuwe manieren van contextual advertising, maar ook meer serieuze toepassingen voor bijvoorbeeld de politie, artsen of de geheime dienst.

Maar zoals alles een voordeel heeft, kleven er aan dit prototype (want dat is het officiele stadium waar de Glass zich nog in bevind) nadelen. Privacy is niet gewaarborgd omdat je met een Glass naar hartelust foto’s en video’s kunt maken zonder dat anderen dat merken. Ook kan het logischerwijs de rijvaardigheid beïnvloeden. Je hebt tenslotte de mogelijkheid om handsfree je facebook timeline te lezen, een sms te sturen of de aanwijzigingen van de navigatie te bekijken. Ondanks dat Google aangeeft dat de Glass alleen maar aan hoeft als je dat zelf wilt, liggen hier natuurlijk nogal wat uitdagingen voor wet- en regelgeving en niet in de laatste plaats de handhaving daarvan.

De introductiestrategie van Google is meesterlijk. Er zijn maar een beperkt aantal Glasses beschikbaar gesteld en daarvoor moet je ook wel wat doen. Je moet je Glass persoonlijk ophalen, $ 1.500,- afrekenen en dan is hij van jou. En dan begint het avontuur.

De vraag die rijst is wel of de Google Glass nu echt een aanwinst is of een soort conceptcar op een autosalon. In 2014 volgen er tientallen ‘concurrenten’ waarbij wij vooral benieuwd zijn naar de uit Israel afkomstige ‘‘. Daarnaast zijn we benieuwd naar onder andere: Hoe ontwikkelt zich de toepassing van de Glass? Hoe gaat Google om met de geaggregeerde data? Hoe wordt de privacy gewaarborgd? Welke veiligheidsrisico’s ontstaan als een groot deel van de autorijders onderweg het Financieele Dagblad leest via zijn Glass? Kortom, het Glass is halfvol, maar waar is de kraan?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in