Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen Amerikanisering bij Nederlandse verkiezingscampagnes

In Nederland is er geen sprake van een Amerikanisering van de verkiezingen. Ondanks de groei van de commerciële omroepen is de zakelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Politici die op televisie verschenen, deden dit in 70 procent van de gevallen in een programma waar de inhoud het belangrijkst was. In andere programma’s probeerden zij ook om hun boodschap over te brengen.

related partner content for mobile comes here

De politieke partijen geven meer geld uit om te onderzoeken wat kiezers willen en hoe ze partijen en standpunten beoordelen. Het budget varieerde per partij tussen de honderdduizend en vierhonderdduizend gulden. Deze bedragen zijn aanzienlijk hoger dan bij de verkiezingen daarvoor.

De verwachting is dat de politieke partijen bij de komende verkiezingen met veel grotere budgetten gaan werken. Ze zullen meer gebruik gaan maken van televisiezendtijd. Alleen de SP en D66 lieten bij de laatste verkiezingen enkele televisiespotjes uitzenden. In andere landen, met als koploper de Verenigde Staten, is televisietijd de grootste kostenpost van een campagne.

Internet heeft nog niet zo’n grote betekenis gespeeld tijdens de verkiezingscampagnes. Partijen trokken in 1998 bij elkaar honderdduizend kiezers via de digitale snelweg. Volgens het boek van Brants en Van Praag gaat dit bij de komende verkiezingen veranderen. Internet zal vooral gebruikt gaan worden om geld in het laatje te brengen voor de campagnes.

Nederland is ook het enige land waar de kiezers positiever zijn gaan denken over de politici: het vertrouwen is gestegen. Ook gingen de burgers tijdens de verkiezingscampagne van 1998 positiever oordelen over bijna alle politici die daaraan deelnamen. (bron: NRC) (18-10-2000)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in