Overslaan en naar de inhoud gaan

Fox moet de gordijnen opentrekken

'Passiepunten' als alternatief voor grp's? Onzin, vindt Ruud de Langen
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De sponsoringindustrie is bezig met een kruistocht. De mediabureaus zijn de schuld van alles. Eerst kwam Michel van Grunsven met een column op de proppen om de reclame- en mediabureaus in de schoenen te schuiven dat sponsoring en sportmarketing geïsoleerd opereren. Voor het gemak zag Van Grunsven de rol van de adverteerder, als dirigent van het eigen budget, maar even over het hoofd.

related partner content for mobile comes here

Een voorbeeld hiervan is Feyenoord, dat een hoofdsponsor zoekt. Volgens Van Grunsven is Feyenoord een platform dat vergelijkbaar is met Nu.nl, de Ster of de Telegraaf. Dat is inderdaad net zo vergelijkbaar als een appel en drie peren, Michel. Bereik opgebouwd in een Feyenoord-context zal toch een iets andere lading hebben dan in een Nu.nl-omgeving.

Maar de sponsoringcowboys gooien gewoon alles op de grote hoop. Of toch niet? Want opeens komt Fox met passiepunten. Nou dacht ik eerst dat het een opvolger was voor de Douwe Egberts-waardepunten.

Je kunt je voorstellen dat Fox, met zenders die de 1 procent marktaandeel vaak niet eens raken, een sterke behoefte heeft aan een loyaltyprogramma. Als u zes afleveringen van de Simpsons bekijkt, tien keer Grenzeloos Koken, acht Jupiler League-wedstrijden en een Eredivisiewedstrijd, heeft u 100 passiepunten gespaard. In te wisselen voor een Fox-bladblazer of elektrische deken.

Maar nee! Passiepunten zijn een alternatief voor grp’s. U weet wel, die dingen waar mediabureaus zich blind op staren. Anke Meulendijks van Fox heeft een onderzoeksbureau ingehuurd om merkeffect te meten. Want het is echt van de gekke om op grp’s af te rekenen, mensen.

Misschien moet Meulendijks eens even de gordijnen opentrekken. Er is geen zichzelf respecterend mediabureau dat een sponsorship alleen op grp’s afrekent. Of niet even kijkt naar de passendheid bij het merk of hoe sponsoring de merkdoelstellingen mede kan realiseren.

Grp’s als bouwstenen van bereik zijn wél een valuta om mede waarde te bepalen. Een sponsorship moet namelijk wel eerst bereik scoren om effect te sorteren. En dat effect wordt ook bij bureaus en adverteerders gewoon gemeten.

Maar goed Anke, zoals Johan Cruijff treffend zei: ‘Je gaat het pas zien als je het door hebt.’

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in