Drie retailtrends


EHI (Eurohandelsinstitut) en BearingPoint (voorheen KPMG Consulting) hielden een enquête onder de 50 topretailers in het Duitstalig gebied. Daaruit kwamen drie retailtrends:
1. Innovatie als centrale aandrijver van groei
Innovatie wordt in toenemende mate ook voor warenhuizen en discounters de beslissende aandrijver van groei en succes. Dat wil zeggen: format, assortiment en processen benutten en uitbouwen om concurrentievoordeel te behalen. De ceo’s van de ondervraagde ondernemingen voorzien nog geen groei van het besteedbaar inkomen, gezien de stijgende energiekosten en de discussies over de stijging van de BTW in Duitsland. Als het consumentenklimaat niet direct verbeterd, moeten ondernemingen het dus hebben van hun uniciteit, vrij naar het motto: ‘be different, be relevant, be credible.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
2. De klant in het middelpunt
Er is nauwelijks een branche te bedenken waar de wensen, de behoeften en de koopkracht van de klant zo centraal staan als in de retail. Het verbeteren van de klanttevredenheid, het bewerkstelligen van klantenbinding en klantwaarde en een systematische klantfocus zijn dus belangrijke succesfactoren. Segmentering van de steeds ongrijpbaardere consument is daarbij een probleem. Er moet meer in life- en mindstyle gedacht worden.
3. Differentiëring
Hoewel de McDonaldisering en de Aldisering van de maatschappij een feit zijn, is er ook behoefte aan entertainment en genieten. Ook verleiding moet life- en mindstyle georiënteerd zijn. Dat betekent niet dat de beleveniseconomie van de jaren negentig nieuw leven moet worden ingeblazen, maar dat retailers zich bewust moeten zijn van het feit dat consumenten meerwaarde zoeken.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid