Overslaan en naar de inhoud gaan

Dood van een blogger: China's duistere kant

Je zou't bijna vergeten. De pracht en praal van de nieuwe stadscentra in Shanghai en Beijing, de gigantische groeicijfers die alle records…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je zou't bijna vergeten. De pracht en praal van de nieuwe stadscentra in Shanghai en Beijing, de , en , domineren het nieuws vanuit China. En ere wie ere toekomt, China is bijzonder succesvol in het scheppen van de nodige afstand tussen het hoopvolle heden en de duisternis van de Culturele Revolutie, nog maar een paar decennia terug.

related partner content for mobile comes here

Maar de duistere kant blijft. Dit blog berichtte al over . Ook de berichtgeving over de mensenrechtenactivist die dankzij de beeidwillige medewerking van Yahoo! in de gevangenis belandde, ligt nog vers in het geheugen.

En alsof China de behoefte had dat alles nog eens flink te benadrukken, is er nu de . In tegenstelling tot de meeste berichten werd Wei Wenha, een 41-jarige manager zoals U en ik, niet doodgeknuppeld door reguliere oproerpolitie. Nee, erger nog, het waren de gevreesde Cheng Guan, zogeheten 'stadsbeheerders', een eufemisme voor halfcriminele knokploegen die door de Chinese overheid routinematig worden ingezet om relletjes, straatverkopers en andere door stadsbestuurders ongewenste elementen op onzachte wijze uit het straatbeeld te verwijderen. Tuig in overheidsdienst, dus.

40 Miljoen bloggers telt China. Nu dus eentje minder. Laten we een moment stilstaan bij het droeve lot van Wei Wenha, die even uit zijn auto stapte om een nieuwswaardig tafereel met Nokia lifeblog te vereeuwigen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in