Overslaan en naar de inhoud gaan

India heeft zijn nieuwe Lelijke Eend: de Nano

Aan de vele trendvoorspellingen voor 2008 kunnen we de automobiele opkomst van India toevoegen. Vandaag introduceerde Tata zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aan de vele trendvoorspellingen voor 2008 kunnen we de automobiele opkomst van India toevoegen. Vandaag . En vandaag werd ook de naam van de boreling onthuld: Nano. Beetje modieus, maar alla.

related partner content for mobile comes here

Een betekent in de meeste Indiase talen 'honderdduizend', of 'honderdduizend rupees'. Vergelijkbaar met onze 'ton' dus. En de '1 lakh-auto' is een belofte van miljairdair en Tata-baas om India een auto voor de massa's te geven, die niet meer dan 1 lakh zou kosten. Da's op dit moment ongeveer 1750 Euro.

Dit moment in de historie is voor India heel vergelijkbaar met Europa in de jaren rond de tweede wereldoorlog. Het land staat aan de vooravond van een enorme economische doorbraak, en de snel groeiende middenklasse wil ook een Heilige Koe voor de deur.

Er vallen veel parallellen te trekken. De Kever werd door Hitler aan het Duitse volk beloofd voor 1000 Reichsmarken: er waren speciale spaarbankboekjes in omloop die, volgeplakt met zegels, recht gaven op een stuks Kever zodra-die geproduceerd zou worden. De Tweede Wereldoorlog stak daar weliswaar een stokje voor, maar toch. En Andre Citroen beloofde ooit dat de Eend 1000 Nouveaux Francs zou gaan kosten, een belofte die overigens net als bij de Kever, uiteindelijk niet werd gehaald.

Maar Ratan heeft zijn belofte wel gestand gedaan. Veel winst gaat-ie er niet op maken, ondanks het feit dat het basismodelletje behoorlijk is uitgekleed. Geen radio, airco of andere luxe, een 600 cc motortje, en maar een ruitewisser. Geen airbags of veiligheidskooi. De goedkope wiellagers zijn gecertificeerd tot 85 km/h dus opvoeren zit er ook niet in.

Maar de Eend had bij zijn introductie een 200 cc motortje, een doodenkele koplamp, en net als de Nano een ruitewisser, maar dan wel een die met de hand op en neer moest worden bewogen. Ook voldeed de Lelijke Eend niet aan enige emissie- of veiligheidseis. De Nano voldoet aan de Euro 4 emissie-eisen, dus aan het mlieu is in ieder geval nog gedacht.

Tata is klaar voor de automobiele revolutie: niet alleen de onderkant van de markt wordt straks bediend, maar ook is Ratan bezig met de aankoop van Jaguar en Landrover. De fabrieken bedoel ik, niet de modellen. Of India er klaar voor is, blijft de vraag. iedereen die zich wel een s in India op de weg heeft gewaagd (nou ja, weg), kan daarover meepraten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in