De e-supermarkt heeft toekomst


Het probleem van de e-supermarkt-startups in de hoogtijdagen van de internethype was niet zozeer dat ze geen goede ideeën hadden maar dat ze over onvoldoende kruidenierservaring en -hardware beschikten. Achteraf bezien was het geen wonder dat je zonder ondersteunende infrastructuur en zonder sterke merknaam maar mét ontzagwekkende voorafkosten niet ver kwam. De bricks-and-mortar-supermarkten – categorie Ahold (dat in 2001 voor bijna $ 100 mln. de e-supermarkt Peapod overnam), Safeway, Albertsons – lijken in een heel wat betere positie te zitten voor winstgevend online kruidenierschap. Hun merknaam is sterk, hun relaties met de leveranciers zijn beproefd en duurzaam, hun logistieke en technologiesystemen functioneren opperbest. Supermarkten die internet opgaan, ontdekken dat dit een paar leuke extra voordelen heeft. Zo zit het gemiddelde winkelwagentje een stuk voller: de Amerikaanse online shopper doet gemiddeld voor $ 125,- boodschappen per keer, versus $ 73,- voor instore-shoppers. En natuurlijk biedt online shopping de kans om via 1-op-1-communicatie sterke banden met je beste klanten op te bouwen. De online operaties van supermarkten nemen momenteel slechts 1 tot 2% van de totale omzet voor hun rekening. AMR Research denkt dat supermarkten over vijf jaar gemiddeld wel eens 5% van hun omzet via internet zouden kunnen realiseren.
Bron: Progressive Grocer
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid