Overslaan en naar de inhoud gaan

De e-supermarkt heeft toekomst

De ‘pure play’-internetsupermarkten van de jaren negentig – Webvan en consorten - zijn hopeloos mislukt. De traditionele kruidenier…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het probleem van de e-supermarkt-startups in de hoogtijdagen van de internethype was niet zozeer dat ze geen goede ideeën hadden maar dat ze over onvoldoende kruidenierservaring en -hardware beschikten. Achteraf bezien was het geen wonder dat je zonder ondersteunende infrastructuur en zonder sterke merknaam maar mét ontzagwekkende voorafkosten niet ver kwam. De bricks-and-mortar-supermarkten – categorie Ahold (dat in 2001 voor bijna $ 100 mln. de e-supermarkt Peapod overnam), Safeway, Albertsons – lijken in een heel wat betere positie te zitten voor winstgevend online kruidenierschap. Hun merknaam is sterk, hun relaties met de leveranciers zijn beproefd en duurzaam, hun logistieke en technologiesystemen functioneren opperbest. Supermarkten die internet opgaan, ontdekken dat dit een paar leuke extra voordelen heeft. Zo zit het gemiddelde winkelwagentje een stuk voller: de Amerikaanse online shopper doet gemiddeld voor $ 125,- boodschappen per keer, versus $ 73,- voor instore-shoppers. En natuurlijk biedt online shopping de kans om via 1-op-1-communicatie sterke banden met je beste klanten op te bouwen. De online operaties van supermarkten nemen momenteel slechts 1 tot 2% van de totale omzet voor hun rekening. AMR Research denkt dat supermarkten over vijf jaar gemiddeld wel eens 5% van hun omzet via internet zouden kunnen realiseren.

related partner content for mobile comes here

Bron: Progressive Grocer

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in