Overslaan en naar de inhoud gaan

Column: Reclame misbruikt woord 'iconisch'

De besmettelijke iconitis is van Engeland overgeslagen naar Nederland.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reclame kan een mooi woord kapot maken. Het laatste slachtoffer is ‘iconisch’. Net als ‘innovatief’ of ‘ambachtelijk’ wordt dit woord zo vaak misbruikt dat het z’n betekenis verliest.

related partner content for mobile comes here

De banaalste artikelen, zoals horloges, spijkerbroeken en sportschoenen worden iconisch genoemd. Of zelfs een heel volk. Volvo maakte afgelopen jaar in Nederland reclame met de verwarrende leus ‘Zweden zijn iconisch’.

Je kunt zeggen dat Martin Luther King het icoon van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging was. Of dat Man Ray een aantal iconische foto’s heeft gemaakt.

Maar kun je ook dit beweren? ‘De Sunray wijzerplaat met Liu Jo gravures en bezel verfraaid met een dubbele rij Swarovski kristallen maakt dit een iconisch uurwerk.’ Dat kan, want niemand die zo’n spuuglelijk horloge koopt let op het tekstje dat ernaast staat. Of begrijpt nog wat iconisch betekent.

Blader eens door de Duty Free-aanbiedingsfolder van KLM. Je stuit op het ene na het andere iconische product. Nu eens een parfum, dan weer een zonnebril. Je komt nog net geen iconische USB-stick of reiswekker tegen.

Iconisch is het woord waar een luie copywriter of pr-figuur automatisch naar grijpt wanneer er niets meer te zeggen valt. Een spijkerbroekenmerk dat al wat langer bestaat en een jubileum viert heet opeens ‘het iconische label Lee’.

In Engeland is het misbruik van ‘iconic’ zo uit de hand gelopen dat David Marsh, redacteur van de Guardian, spreekt van iconitis. Een besmettelijke ziekte die naar Nederland is overslagen.

De opgeklopte persberichttaal waarin het woord iconisch valt, haalt helaas vaak ongewijzigd de kolommen van kranten en tijdschriften.

Zoals laatst in de NRC, bij een stukje over een sportzadel van Italiaanse makelij: ‘In 1984 werd de Regal geïntroduceerd, nog altijd een van de meest iconische modellen van Selle San Marco.’ Nog altijd een van de meest iconische modellen!

Waarom wekt dit soort gebruik van ‘iconisch’ bij mij zoveel onredelijke ergernis op? Omdat het zo’n doorzichtige, slordige leugen is. Ik accepteer graag dat reclames en persberichten dingen mooier voorstellen dan ze zijn.

Maar iconisch? Dat valt per definitie niet te zeggen over iets nieuws. Het is een woord dat je moet bewaren voor dingen als de Eiffeltoren.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in